; ;
Gemt

Flot Black Week kulminerer med Black Friday: Vi slår sidste år

24. november 2023

Friske tal fra Dansk Erhverv viser, at selvom forbrugerne har shoppet løs igennem Black Week, er der stadig købekraft tilbage på selve Black Friday. Salget for den samlede Black Week vil slå sidste års salg, vurderer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.  


En af årets helt store handelsdage er skudt i gang.

Det er Black Friday, og ifølge de første tal og tilbagemeldinger ser det ud til at blive en ganske god dag for mange danske virksomheder. Det forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

”Jeg har talt med ganske mange virksomheder i løbet af morgenen og formiddagen, og det samlede billede er, at salget på selve Black Friday er kommet ganske godt fra start. De fleste ligger cirka 10 procent over sidste år på samme tidspunkt.”

Stor Black Week

Tendensen de seneste år har været, at Black Friday er blevet udvidet til Black Week og Black Month. Det gør sig også gældende i år, forklarer Niels Ralund:

”Forbrugerne sidder ikke som tidligere klar foran skærmene eller står i kø foran butikker for at sikre sig de gode tilbud om fredagen. Salget bliver fordelt ud, og i år tyder det heldigvis på, at Black Week bliver rigtig, rigtig god sammenlignet med sidste år. ”

Det bekræfter tal fra Vipps MobilePay. Her oplevede man en rolig nat, men i takt med at forbrugerne er vågnet, og virksomhederne har sendt nyhedsbreve ud, så er salget kommet op i omdrejninger. Mellem kl. 11 og 12 var omsætningen eksempelvis 14 procent over sidste års niveau.

”Vi oplever i år for alvor, at Black Week slår igennem som årets store handelsuge. Prisen er, at Black Friday flader mere ud og flytter omsætning til resten af ugen,” siger Lars Green fra Vipps MobilePay.

”Uanset det, tror vi fortsat, at Black Week vil slå alle rekorder. Vi forventer en samlet vækst på 5-10 procent fremme ved midnat søndag.”

Vipps MobilePay havde i 2022 en omsætning hen over Black Week på 2,8 milliarder kroner og 4,4 millioner transaktioner. Lars Green håber i år at nærme sig 3 milliarder kroner – svarende til knap 5 millioner transaktioner.

Butikker forventer rekord

En af de virksomheder, der har haft en god uge og god start på fredagen er Imerco. Det forklarer adm. direktør Frederik Brønnum:

”Det er gået over forventning, og meget skal gå galt, hvis vi ikke slår sidste år. Vi ligger samlet 10 procent over sidste år på den første uge, og vores online salg er 20% højere. Det er markant højere end sidste år.”

Samme melding kommer fra Nicolai L. Jørgensen, som er e-handelsdirektør i Indeks Retail, der driver Bog & Ide, Legekæden og BOGhandleren:

”Da vi gjorde det op torsdag aften, lå vi 20% over sidste år, så vi går efter en ny rekord. I dag ved vi, at der især kommer tryk på hen over dagen – ikke mindst i de fysiske butikker, selv om vejret ikke just indbyder til juleshopping.”

Hos BabySam mærker man også tydeligt, at forbrugerne er klar på at udnytte de gode tilbud:

”Vi er godt tilfredse – ugen ligger 18% over den samme uge sidste år. Og hos os er det ligeligt fordelt mellem online og de fysiske butikker,” siger Kenneth Nørgaard, adm. direktør i BabySam

Bedre end ventet

Hvis forbrugerne fortsætter med at shoppe igennem resten af Black Friday – hvilket de historisk har gjort - vil omsætningen formentlig sprænge de lidt forsigtige forventninger, som Dansk Erhverv på baggrund af en forbrugeranalyse havde:

”Jeg har hele tiden sagt, at jeg håbede, at de lidt lave forventninger var præget af, at vi spurgte forbrugerne ret tidligt, og at de derfor ikke var så købeklar. Det tyder de friske tal heldigvis på. Lige i dette tilfælde er jeg derfor glad for, at vores prognose ikke er helt præcis,” siger Niels Ralund.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil