{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. november 2023
Hent analysen nederst på siden
Efter et par nedslående måneder, hvor mange kunder forventede at skrue ned for deres fremtidige onlinekøb, er udviklingen nu vendt.
I E-handelsanalysen for oktober er der netto flere (9 procent), som forventer at skrue op for deres e-handel i det kommende år. Det er en væsentlig forbedring i forhold til august, hvor netto flere ville skrue ned. Det glæder selvsagt Niels Ralund, e-handelsdirektører i Dansk Erhverv:
“Vi har jo ikke været vant til de negative forventninger, så det er virkelig positivt, at vi efter et par anormale måneder nu er tilbage med ”normale” tal. Det har vi og netbutikkerne ventet på. Og at det så sker lige op til den vigtige Black Friday- og julehandel, er kun endnu bedre.”
Han mener, at årsagen er, at der er kommet mere ro om økonomien:
”Forbrugerne hører jo også, at inflationen går den rigtige vej, og at renterne formentlig har toppet. Derfor tør flere formentlig være mere optimistiske omkring deres eget forbrug.”
Rekordstor andel mobilkonverteringer
Smartphone står for 51% af konverteringerne i oktober, og det er første gang, at flertallet af konverteringer er via smartphone.
Ganske interessant er det kvinderne, der driver udviklingen mod mere mobil. For mænd er der nemlig dødt løb mellem smartphone versus PC/desktop (38 procent mod 39 procent), mens kvinderne klart foretrækker smartphone (62 procent mod 23 procent).
”Rekorden er endnu en reminder om, at man altså skal tænke mobilen ind i hele forretningen. Hvis ikke først, så i hvert fald på niveau med pc’en. Især hvis ens kunder hovedsageligt er kvinder,” lyder det fra Ralund.
Han påpeger, at tendensen allerede var synlig i Halvårsanalysen:
“Og den fortsætter altså kun i en retning for både mænd og kvinder.”
Et andet tegn på, at mobilen vinder terræn er, at brugen af betalingsapps i oktober ca. 3 procentpoint foran betalingskort som den mest anvendte betalingsform. Ift. oktober 2022 er det en fremgang på ca. 5 procentpoint. På korttransaktioner er lidt under halvdelen (47 procent) betalt med Visa/Dankort og Dankort. MasterCard-varianterne stod for ca. 29 procent. Visakort-varianterne nåede op på 21 procent og ligger dermed noget efter MasterCard i oktober.
Stadig efterspørgsel på dagligvarer online
Analysen viser også, at købet af dagligvarer udgør en pæn andel (8 procent) af onlinekøb, både målt på antal handler og forbrug.
”Der er altså et klart behov hos de danske forbrugere for at klare indkøbene online – uanset om det er børnefamilier, der vil undgå ulvetimen, pensionister, som vil undgå at skulle slæbe varer hjem, eller bare travle folk, hvor leveringer af mælk, brød og meget andet letter dagligdagen,” siger Niels Ralund.
Dagligvarer der dog stadig et godt stykke fra den største kategori. Det er – som altid – Tøj, sko og accessories, der snupper hver 5. krone (19 procent) og hver 6. handel (16 procent) i oktober. Rejser kommer ind på andenpladsen målt på forbrug, mens Personlig pleje er næststørste kategori målt på handler med 9 procent.