Gemt

Nationalbankens analyse: Danskerne behøver ikke være nærvøse for elektroniske betalinger

30. november 2023

En ny undersøgelse fra Nationalbanken afslører, at 63 procent af danskerne er bekymrede for, om de vil kunne betale for varer og tjenester, hvis internettet pludselig går ned.

Denne bekymring kan forekomme velbegrundet, idet elektronisk betaling i dag udgør majoriteten af alle transaktioner i Danmark. Men bekymringen er ubegrundet, viser undersøgelsen.

 

Danskerne behøver ikke være nervøse for, om de kan betale for varer og ydelser, hvis nettet går ned, viser Nationalbankens rapport. Langt de fleste betalingskort i Danmark er nemlig udstyret med muligheden for offline-betalinger, hvilket betyder, at de kan bruges selv i situationer, hvor internettet er utilgængeligt.

Offline-kortbetalinger kan udgøre et nationalt betalingsberedskab, forudsat at de involverede aktører klart og utvetydigt tillader denne betalingsform med de mest udbredte kortmærker og -typer i Danmark. De danske banker har historisk understøttet, at deres kunder kan foretage offline-betalinger – først ved introduktionen af Dankort og siden med internationale betalingskort, fx Mastercard og Visa. Så længe der er strøm, har stort set alle betalingskort, udstedt af danske banker til personer over 18 år, altså forudsætningerne for at foretage såkaldte offline-betalinger.  

En betaling uden internetforbindelse fungerer på samme måde som en almindelig kortbetaling og kræver blot brug af et fysisk betalingskort samt indtastning af en pinkode.

Selvom der er nogle begrænsninger i anvendelsen af offline-kortbetalinger, har de fleste danskere mulighed for at opretholde et basalt forbrug i cirka 10 dage med et betalingskort. Mobilbetalingsløsninger, der er baseret på betalingskort, såsom Apple Pay og Google Pay, kan som udgangspunkt ikke benyttes til at foretage offline betalinger. Det er derfor vigtigt, at de danske borgere sikrer sig, at deres fysiske betalingskort er tilgængelige og de husker deres pin-kode, så de kan foretage offline-betalinger, hvis situationen skulle opstå

Borgere ser kontanter som et beredskab, men det er ikke realistisk

Mange borgere lægger stor vægt på kontanter som et beredskab, hvis andre løsninger ikke virker. Det skal ses i sammenhæng med, at kontanter er fysiske og analoge, og kontantbetalinger dermed kan foretages uden kontakt med bagvedliggende digitale systemer. Men det er ikke sikkert, at kontanter vil være tilgængelige eller praktiske i en nedbrudssituation.

Ifølge en undersøgelse fra Nationalbanken er kontanter som alternativ betalingsløsning, hvis andre betalingsløsninger ikke virker, en af de vigtigste fordele ved kontanter i samfundet i dag for knap 2 ud af 3 borgere. Desuden finder knap 1 ud af 5 borgere det problematisk at undvære kontanter engang i fremtiden, da de ser kontanter som et beredskab, hvis andre betalingsløsninger ikke virker.

Men borgerne har generelt få kontanter på sig til betalinger, og kun en mindre andel af befolkningen har kontanter liggende derhjemme. De fleste borgere vil derfor have behov for at hæve kontanter, hvis de skal betale med kontanter. Det kan være umuligt, hvis den digitale betalingsinfrastruktur er utilgængelig, da kontantautomater ikke har en offline-funktionalitet og er afhængige af, at infrastrukturen til betalingskort fungerer.

Derudover har butikkerne ofte få kontanter liggende, hvorfor en pludselig og stor stigning i brugen af kontanter i detailhandlen kan medføre mangel på byttepenge.

Kontantinfrastrukturen ventes dermed ikke at kunne dække betalingsbehovet i fysisk handel i en situation, hvor den digitale betalingsinfrastruktur ikke fungerer i et større område, fx i hele eller store dele af landet og i længere tid.

Kontanter kan derfor fungere som et supplerende beredskab for den enkelte borger, men vurderes i praksis ikke at være et effektivt betalingsberedskab på et samfundsmæssigt niveau. Hvis kontanter skal løftes til et selvstændigt beredskab i en nedbrudssituation, kræver det en betydelig investering i kontantinfrastrukturen, som vil være omkostningsfuld og ineffektiv i forhold til de digitale betalingsløsninger.

Læs mere på Nationalbankens hjemmeside:  Offline kortbetalinger som betalingsberedskab.

Læs også

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil