Gemt

Rekordmange danske forbrugere vil shoppe på Singles Day

09. november 2023

I år forventer knap hver tiende forbruger at svinge kortet, når Singles Day rammer 11. november. Andelen af forbrugere, der forventer at handle på Singles Day, er fordoblet på to år, viser tal fra Dansk Erhverv. 

 

Det kan godt ske, at forbrugerne forventer at holde lidt på penge til Black Friday, men til gengæld er rekordmange forbrugere klar til at shoppe løs, når den store kinesiske udsalgsdag, Singles Day, rammer Danmark den. 11. november.  

I Dansk Erhvervs E-handelsanalyse svarer 40 procent, at de kender Singles Day, og ud af dem vil 18 procent handle på Singles Day. Det er en pæn stigning fra sidste års 13 procent og mere end en fordobling fra 2021. 

”Vi har jo næsten vænnet os til, at forbrugerne har skruet lidt ned for forventningerne, så det er en artig og kærkommen overraskelse, at så mange flere forbrugere er klar til at hive pungen op,” lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Endnu større forventninger hos danskere, der handler på nettet 

Ser vi på de forbrugere, der har handlet på nettet inden for den seneste uge, så er både kendskab og købsintention endnu højere – 52 procent kender Singles Day, mens 22 procent vil handle. 

”Det kan formentlig forklares med, at Singles Day i højere grad end Black Friday har været et online fænomen,” vurderer Niels Ralund. 

Overraskelse i vente for butikkerne? 

Dansk Erhvervs tal viser også, at hver femte butik forventer at deltage i Singles Day, og de forventer, at det bliver en stor handelsdag sammenlignet med en almindelig fredag. I forhold til sidste år har de dog skruet en anelse ned for forventningerne.  

”Det er naturligt nok, at butikkerne har skruet lidt ned, men hvis forbrugerne holder deres ord, så ser det altså ud til, at butikkerne kan se frem til en positiv overraskelse,” siger Niels Ralund.   

Overraskelsen vil ifølge direktøren falde på et tørt sted hos de mange netbutikker, der har være presset af forbrugernes tilbageholdenhed. En god bundlinje er ikke den eneste grund til at være med på Singles Day, pointerer han:  

  

”De kan skille sig ud i deres marketing, hvor Black Friday fylder meget, og de får også mulighed for at tiltrække nye kunder og forkæle de eksisterende med gode tilbud, så der er god mulighed for at skabe lidt positiv opmærksomhed.”  

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil