Gemt

Dansk Erhverv: Sådan får vi en bedre kollektiv trafik

31. oktober 2023

Den kollektive trafik er presset på flere fronter og holdningerne er mange til hvordan det skal løses. Dansk Erhverv følger området tæt og har bl.a. i en debatserie på Altinget Transport givet sit syn på, hvordan vi får en bedre kollektiv trafik.

 

Hvordan får vi en bedre kollektiv trafik? Det er der ikke nogen lette svar på. Mange løsninger skal i spil både for bus og tog, før vi kommer i mål.

Men vi skal gøre noget, for den kollektive transport er en vigtig brik i transportsystemet. Det sikrer, at folk kan komme til og fra arbejde, at virksomhederne kan tiltrække arbejdskraft, det sikrer sammenhængskraften i yderområderne, det reducerer trængslen på vejene og i byerne - og det er ikke mindst godt for klimaet, når flere rejser med kollektiv trafik. Og man kunne blive ved - for der er mange fordele ved kollektiv trafik.

Men omkostningerne til kollektiv trafik er steget markant i kommunerne og regionerne. Og selv om regeringen har foreslået 400 mio. kr. i dens finanslovsudspil til landdistrikterne, så er det desværre for lidt, når man ser på den nuværende situation og de opgaver, som den kollektive trafik skal være med til at løse.

En del af løsningen - særligt på busområdet - er at vi skal være villige til som samfund at afsætte flere midler på finansloven og dermed se kollektiv trafik som en investering i vækst og beskæftigelse, så vi kan nå målene for klima, sammenhængskraft og den vækst, vi ønsker i Danmark.

Men samtidig skal vi også være klar til at tænke ud ad boksen, som transportminister Thomas Danielsen har været ude at sige.

Bustrafik, flextrafik og taxi kan blandt andet komme til at spille en stærkere rolle i fremtidens kollektive mobilitet.

Bustrafikken kan med fordel styrkes og prioriteres flere steder i landet – fx med såkaldt fleksibel offentlig transport, samtidig med at især taxiområdet kan bidrage med mere fleksible løsninger på tidspunkter, hvor bustrafikken ikke altid er tilgængelig.
 
Idéen med fleksibel offentlig transport er, at busserne kun kører når og hvor de er bestilt. At bestillingstiden kan være helt ned til 10-15 minutter afhængig af, hvor den nærmeste bus befinder sig. At busserne kan betjene et helt område, og således ikke vil være fastlåst i faste ruter. At busserne ikke vil være større end nødvendigt. Og at det vil være muligt at oprette stoppesteder udenfor det nuværende rutenet.

På togområdet er det om muligt vigtigt at tænke endnu mere ud af boksen - og i endnu højere grad tænke konkurrenceudsættelse ind i fremtidsplanerne.
 
DSB står for eksempel foran en mulig kontraktforlængelse på maksimalt 10 år mere. Her mener vi i Dansk Erhverv ikke, det er hensigtsmæssigt at låse det danske baneområde fast i en monopollignende tilstand i mange år frem, da en øget konkurrenceudsættelse på dette område kan gavne både økonomi, passagerer og samfund.

Danmark bør derfor ikke udsætte konkurrencen endnu en tiårig periode, men i stedet snarest muligt forpligte sig til at etablere udbud, der kan skabe vækst og bringe vores togdrift ind i fremtiden. Vi opfordrer til at ovenstående input indgår i anbefalingerne fra ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i Danmark, når arbejdet afsluttes i løbet af 2024.

Her kan du læse debatindlægget om togområdet.

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil