{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. oktober 2023
Brugen af lastbiler med to lange trailere er et vigtigt skridt på vejen mod grøn omstilling af den tunge vejtransport. Mere gods pr. lastbil betyder mindre CO2-udledning og større konkurrenceevne.
Dansk Erhverv er derfor meget positive over, at det fra årsskiftet bliver muligt at køre med de ekstra lange lastbilvogntog på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje-Taastrup, som kan udvides frem til Øresundsbroen. Sverige er allerede i år i gang med et lignende tiltag på de svenske veje.
Det giver derfor rigtig god mening, at den danske transportminister for nylig indgik en aftale med sin svenske kollega om at tillade, at de ekstra lange lastbilvogntog kan krydse grænse.
Men aftalen indeholder et bekymrende punkt om, at den grænseoverskridende kørsel er betinget af, at lastbilerne opfylder de nationale tekniske krav i det land, de kører i. Det vil sige, at de danske lastbiler skal leve op til de svenske regler – og omvendt. Dansk Erhverv frygter, at forskellige tekniske krav til lastbilerne på hver side af Øresund bliver en stopklods for at indfri potentialet.
Den danske lovgivning skal vedtages af Folketinget i løbet af efteråret, hvorefter der skal udstedes bekendtgørelser om bl.a. de tekniske krav. I den forbindelse er det vigtigt at sikre, at lastbilerne uhindret kan køre mellem de to lande, ellers risikerer den politiske aftale at miste sin værdi.
- Der er mange fordele ved at tillade de ekstra lange lastbiler. I Dansk Erhverv arbejder vi på at få udvidet vejnettet og gøre det lettere for virksomheder at koble sig på. Potentialet bliver kun større, hvis lastbilerne kan krydse grænsen til vores nabolande, og her er det altafgørende at undgå tekniske barriere eller i det mindste anerkende hinandens regler. Sker det ikke, kommer vi ikke til at se den grænseoverskridende transport, og det vil være virkeligt ærgerligt, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.