Gemt

Dyr fragt og dorligt sprog er stadig netbutikkernes værste fjender

31. oktober 2023

Prisen på fragt er oftest det, der får forbrugerne til at droppe et planlagt køb, mens dårligt sprog skræmmer kunderne væk fra nye butikker. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Hent E-handelsanalysen nederst på siden

Der er klikket på annoncen på Facebook, cookies er accepteret, produktet er tilføjet kurven, ordren er klar til at blive gennemført, men så fortryder kunden.

Den ærgerlige og dyre hændelse sker hver dag hos danske netbutikker, og ganske ofte er det fragtprisen, der er den udløsende faktor.

I Dansk Erhvervs E-handelsanalyse svarer 15 procent af forbrugerne, at dyr fragt var årsagen til, at de droppede et ellers planlagt køb.

Sådan har det været i del år, men der er dog en sket en interessant udvikling i år; de fire drop-et-køb-årsager, der handler om økonomi, er samlet set vokset en smule siden 2022.

Udviklingen er ikke specielt overraskende, da den passer meget godt med, at forbrugerne generelt er blevet mere prisbevidste.

Søger mere tryghed

En anden interessant udvikling er, at forbrugerne er blevet mere tryghedssøgende end tidligere. Forbrugerne mener, at E-mærket giver en vis sikkerhed; men samme tryghed kan ifølge forbrugeren også skaffess via Trustpilot og sociale medier. 6 ud af 10 forbrugere er også enige/meget enige i, at omnichannel giver en høj grad af tryghed. Halvdelen (54%) af forbrugerne handler helst i netbutikker, hvor det er muligt at få kontakt via fx telefon, chat eller SoMe.

Få styr på sproget

Hvis du har en ambition om at lokke nye kunder til din netbutik, så er det en rigtig god idé at gennemlæse dine tekster. Dårligt sprog er nemlig det, som kan få flest forbrugere til at droppe en netbutik, de ikke tidligere har handlet i. Faktisk får dårligt sprog næsten 2 ud af 3 forbrugere til at fravælge en ny netbutik.

Til sammenligning er det ifølge forbrugerne et klart større turn-off end eksempelvis lang leveringstid, så det er værd at tage alvorligt.

 

 

 

 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent