Gemt

I orden at opsige medarbejder med helbredsmæssige udfordringer

Dansk Erhverv | Personale - 24. oktober 2023

Ny afgørelse fra Afskedigelsesnævnet: En virksomheds opsigelse af en medarbejder med helbredsbetinget behov for at sidde ned i halvdelen af arbejdstiden, blev af Afskedigelsesnævnets vurderet saglig. Dommeren vurderede, at det ville skabe reelle driftsmæssige problemer at imødekomme medarbejderens behov for skånehensyn.

 

Sagen kort

En virksomhed opsagde en medarbejder med 30 års anciennitet som følge af, at det ikke var muligt for virksomheden at imødekomme et helbredsbetinget behov hos medarbejderen om at sidde ned i mindst halvdelen af arbejdstiden.

Medarbejderen var ansat i en stilling som operatør, hvor der som udgangspunkt ikke var noget maskinel i afdelingerne, der var egnet til siddende arbejde. Der var dog enkelte funktioner, der forsvarligt kunne udføres siddende, hvilket ville kunne imødekomme medarbejderens skånebehov. Det blev dog under sagen forklaret, at gældende krav om at undgå ensidigt gentaget arbejde og forkerte arbejdsstillinger begrænser mulighederne markant for at have siddende arbejdsfunktioner i produktionen, hvorfor det af driftsmæssige årsager ikke ville være muligt at tilbyde medarbejderen siddende arbejde i mindst halvdelen af arbejdstiden.  

Virksomheden havde forinden opsigelsen af medarbejderen forsøgt at imødekomme medarbejderens skånehensyn, bl.a. ved at indhente mulighedserklæring, afholde flere møder med deltagelse af bl.a. tillidsrepræsentanter og socialrådgivere, gennemføre arbejdsprøvning i virksomhedens fleksafdeling samt afdække muligheden for omplacering til andre afdelinger i virksomheden.   

Afskedigelsesnævnets afgørelse

Afskedigelsesnævnet lagde vægt på, at der på opsigelsestidspunktet ikke var relevante ledige stillinger, som medarbejderen i forbindelse med møder og samtaler havde tilkendegivet at være interesseret i, og hvor det nævnte skånehensyn om at kunne sidde ned halvdelen af tiden var opfyldt.

Derudover lagde Afskedigelsesnævnet vægt på, at det ville skabe reelle driftsmæssige problemer at ændre i den eksisterende arbejdstilrettelæggelse, særligt henset til produktionens karakter samt overholdelse af gældende krav mv. i forhold til bl.a. ensidigt gentaget arbejde. Afskedigelsesnævnet bemærkede også, at der ikke kan stilles krav om, at virksomheden skulle have ladet det ”komme an på en prøve”, før man konkluderede, at det ville skabe driftsmæssige problemer at planlægge på en sådan måde, at medarbejderen altid med sikkerhed kunne sidde ned i mindst halvdelen af sin arbejdstid.  

Virksomheden blev herefter frifundet.

Dansk Erhverv bemærker

Kendelsen viser, at det som udgangspunkt er tilstrækkeligt, at ledelsen forud for en opsigelse har vurderet, at en ændring i arbejdets tilrettelæggelse vil medføre reelle driftsmæssige gener. Der kan således ikke stilles krav om, at det reelt skal efterprøves.

Kendelsen er også et eksempel på, at det kan have stor betydning for sagens udfald, at virksomheden kan dokumentere sagens forløb frem mod en opsigelse. Dansk Erhverv opfordrer derfor virksomheder til at sikre mest muligt skriftlig dokumentation i sådanne sager.

Nyheden er skrevet på baggrund af Afskedigelsesnævnets kendelse af den 17. september 2023 i sag nr. 20230460.