{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
31. oktober 2023
Kunstig intelligens er i disse dage på alles læber og med god grund. Den nye teknologi vil med sine mange anvendelsesmuligheder ændre måden, vi arbejder, træffer beslutninger og interagerer med data på.
En af de virksomheder, der allerede er godt i gang med at integrere kunstig intelligens i sine arbejdsgange, er revisions-, skatte- og konsulenthuset PwC. For PwC har investeringer i samarbejdsprojekter indenfor kunstig intelligens på mindst 7 mia. kr. været med til at bane vejen for helt nye måder at løse opgaver på.
“Vi har lavet en intern undersøgelse, der viser, at vi har en hel del manuelle opgaver, som oplagt kan understøttes eller sågar erstattes af AI-værktøjer. Det betyder, at vi har kunne automatisere og effektivisere en række ellers tidskrævende opgaver, til fordel for vores kunder”, siger Jørgen Sørensen, partner i PwC, om potentialerne ved brugen af kunstig intelligens.
PwC’s tilgang til implementeringen af kunstig intelligens har været at starte med de opgaver, der fx har en stor grad af manuel behandling, eller hvor kvaliteten kan forbedres uden de store systemændringer eller investering i nye støttesystemer. Det skyldes, at potentialet for effektivitetsforbedringer ifølge PwC pt er størst her.
“På skatteområdet bruger PwC løsningen Harvey, der ved brug af kunstig intelligens skal effektivisere arbejdet med at analysere kontrakter og lave due diligence. På revisionsområdet har vi implementeret AI i en række af vores revisionsværktøjer og i PwC’s consulting arbejder vi med 'digital twin’, hvor man ved hjælp af kunstig intelligens og avancerede beregningsmodeller fx kan teste nye lægemidler digitalt. Vi har også igangsat et pilotprojekt med ‘ChatPwC’, der er en pendant til ChatGPT, men som giver mulighed for at behandle data sikret og fortroligt”, siger Jørgen Sørensen.
Arbejdet med kunstig intelligens er en løbende proces
For at sikre en kontrolleret og gennemgribende implementering af de nye værktøjer, har PwC nedsat en intern arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra hvert fagområde i konsulenthuset. Deres opgave er blandt andet at afdække, hvor kunstig intelligens kan tages i anvendelse, og hvordan det gøres mest smart.
Det betyder dog ikke, at de kan implementere værktøjer, der uden videre erstatter det menneskelige aspekt i opgaveløsningen:
“Der er stadig en hel del konfigurering, som skal til for at finde den rigtige information, for at værktøjerne læser de rigtige steder og så den formulerer et svar, som man bare nogenlunde kan bruge. Kvalitetssikring er derfor en høj prioritet i vores tilgang til kunstig intelligens, og det menneskelige led i opgaveløsningen kan altså ikke uden videre fjernes. Ansvarlig brug af kunstig intelligens er en grundlæggende præmis for PwC ”, siger Jørgen Sørensen.
Ansvarlig brug af kunstig intelligens er vejen frem
Med stort potentiale og næsten ubegrænsede muligheder kommer også en stor risiko og nogle ulemper, hvis kunstig intelligens ikke bruges ansvarligt. Det er mantraet hos PwC, som derfor også bruger en hel del tid på at forstå de risici og etiske dilemmaer, som kunstig intelligens fører med sig.
Det er spørgsmål som: Har medarbejdere og kunder tillid til, at deres data behandles fortroligt? Kan vi være sikre på, at AI træffer rigtige beslutninger, der stemmer overens med vores værdier?
En af måderne hvorpå PwC sikrer ansvarlighed i brugen af kunstig intelligens er ved at implementere værktøjerne i en kontrolleret proces, hvor de løbende forholder sig til, om algoritmen fodres med korrekt data, og at AI-modellen rådgiver korrekt. En anden er at kommunikere tydeligt om reglerne for brugen af data internt i virksomheden for at sikre, at kundedata eller andre følsomme oplysninger ikke havner i de forkerte hænder.