{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. september 2023
Hvem handler oftest og hvor meget køber de for?
De unge slår Børnefamilierne som de mest aktive målt på antal handler, men et normalt køb (medianprisen) er dog langt højere blandt børnefamilierne og befolkningsgruppen er også langt større end de unge. Pensionister har den laveste købsfrekvens, men et normalt køb for dem ligger noget højere. Højest er medianprisen dog blandt de midaldrende.
Hvilke varer køber de?
Generelt er kategorierne overraskende stabile, hvilket kan indikere en ”New Normal” efter Corona, hvor særligt Rejser har svært ved at genvinde tidligere tiders forbrugsandel. Man skal dog holde in mente, at totalomsætningen er højere end i 2019. Men 2023 har været endnu et kriseår, hvor inflation, fortsat krig og rentechok har holdt forbrugertilliden presset i bund, så danskerne er i forbrugssammenhæng næppe mentalt tilbage på 2019 niveau.
Andelen af mobilbetalinger stiger fortsat
Betaling med app stiger fortsat en anelse og udgør nu 4 ud af 10 betalinger (41%) på nettet, hvilket er ca, 7%-point mere end i første halvår 2022. Betaling med kort er faldet tilsvarende, men oftest vil der ligge et kort bag app-betalingen. På kreditkort niveau mister Dankort & VisaDankort 3% i løbet af det seneste år.
Flere selvhentere
Tendensen til selv at bringe sine pakker det sidste stykke hjem stiger fortsat langsomt men sikkert. Afhentning i pakkeshop overhalede levering til privatadresse som den mest populære leveringsform i 2022. Nu udbygger pakkeshoppen sin føring med 2%-point, ligesom selv-hentede pakker også generelt forbliver mere populære end levering til døren.
Disse lande handler forbrugerne i
3 ud af 10 danske handler (30%) havnede i udlandet, og ca. 29% af danskernes forbrug endte i en udenlandsk netbutik i første halvår 2023 mod hhv. 31% & 29% i første halvår af 2022. Danskernes udlandshandel på nettet sker oftest hos de nærmeste lande, Tyskland og Sverige, hvor godt halvdelen af de udenlandske nethandler foretages. Tyskland taber dog ca. 4% siden første halvår 2022, mens USA og ”andet land” vinder lidt frem.
Log ind og hent hele E-handelsanalysen 1. halvår 2023