Gemt

E-handelsindeks: Omsætningen i dansk e-handel skuffede i august

12. september 2023

Trods mange besøg, så skuffede omsætningen hos de danske netbutikker i august. På den positive side stiger kurvstørrelsen en smule. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv og s360

 

”Det er skuffende.” 

Så klar i spyttet er Niels Ralund efter at have læst E-indekset for august, som Dansk Erhverv laver i samarbejde med s360. 

Undersøgelsen viser, at omsætningen blot nåede indeks 90, og det er ifølge Dansk Erhvervs e-handelsdirektør altså skuffende: 

”Ja, det må vi erkende. Juli var lige akkurat godkendt med omsætning på indeks 95, så når vi går ned, så er det skuffende.” 

”Jeg er dog ikke overrasket, for når jeg har talt med medlemmerne, så har de fortalt om en træg august.” 

Tallene viser også, at august startede godt, men ganske hurtigt faldt omsætningen. 

 

Mange vindueskiggere  

Skuffelsen over den lave omsætning skal også ses i relation til, at der faktisk var ganske mange besøgende hos de danske netbutikker: 

”Sessioner er helt oppe på indeks 105, men det er altså i stor stil vindueskiggere, der besøger netbutikkerne. Det er ærgerligt – også fordi det i mange tilfælde jo har kostet netbutikkerne ressourcer at få de besøg.” 

Kurvstørrelsen vokser 

Tager vi de positive briller på, så kan vi hæfte os ved, at størrelsen på kurven tilsyneladende er vokset siden august sidste år. 

”Det må man tage med sig og så håbe på, at konverteringerne også vil stige. Inflationen er faldende og udsigterne for økonominen ser trods usikkerhed bedre ud, så jeg tror også, at det vil ske.” 

Bag om tallene

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent