Gemt

Europæisk e-handelsrapport viser lavere vækst i 2022

26. september 2023

E-handelsrapporten for hele Europa viser en generelt lavere vækst i 2022, men med blandet udvikling, når tages højde for inflationen. E-handlen steg i Øst- og Sydeuropa, mens den faldt lidt tilbage i resten af Europa.  

Log ind og hent hele analysen nederst

Ecommerce Europe og EuroCommerce offentliggjorde mandag d. 25. september den europæiske e-handelsrapport for 2022. 

Analysen viser, at den europæiske B2C e-handelsomsætning steg fra 849 milliarder euro i 2021 til 899 milliarder euro i 2022 på trods af et omskifteligt økonomisk og politisk miljø.

Selvom vækstraten for 2022, når 6%, så er 2022 udtryk for en lavere vækst end i 2021 (12%).  

I hele 2022 var Europa stærkt påvirket af ​​den russiske angrebskrig i Ukraine og ikke mindst de høje inflationsrater, der lægger et pres på forbrugernes købekraft.  

Rapporten fremhæver, at højere priser var den vigtigste drivkraft i stigningen i e-handelsomsætningen i flere europæiske lande. De lavere volumener blev dog delvist kompenseret af en stigning i onlineservice indkøb (f.eks. rejser). 

Inflation giver minusvækst 

For at illustrere inflationens betydelige indvirkning på sektoren tilføjede dette års rapport inflationskorrigeret væksttal for Europa og alle dets regioner. I 2021 var væksten i den europæiske inflationskorrigerede e-handel stadig meget stærk (+9 %), men den dykkede i 2022 på grund af inflationschokket og faldt for første gang nogensinde (-2 %). 

Væst i Øst og Syd

De eneste regioner uden e-handelsnedgang i 2022 var Østeuropa (+5%) og Sydeuropa (+13%). De første måneder af 2023 viste, at e-handlen er ved at komme sig, da inflationen faldt, hvilket giver forventning om en samlet vækst i 2023 (+2%). 

  • Vesteuropa er langt den største region med 67 % af den samlede B2C-omsætning i Europa i 2022. 
  • Sydeuropa følger efter med en andel på blot 16 %.  
  • Centraleuropa står for 8%, mens Nordeuropa har 7% og Østeuropa bare har 2% 

I faktiske tal for 2022 handlede Vesteuropa 603 milliarder euro online, Sydeuropa handlede 146 milliarder euro og Centraleuropa for €72 milliarder. 

Nordeuropa følger lige efter Centraleuropa med 65 milliarder euro, efterfulgt af Østeuropa med 14 milliarder euro i omsætning. 

Om rapporten 

Center for Market Insights ved Amsterdam University of Applied Sciences har udarbejdet rapporten. 

Den europæiske e-handelsrapport for 2022 omfatter 37 lande på det europæiske kontinent, og den indeholder de seneste data og trends omkring brug af internet, e-handelsudbredelse og B2C e-handel omsætning for alle 37 lande, med særlig fokus EU’s -27 lande. Den sammenligner også de tendenser, der påvirker sektoren i 2022 og 2021. 

En light-udgave  af rapporten kan hentes her 2023-European-E-commerce-Report-_LIGHT-Version-Final_19-sep.pdf (ecommerce-europe.eu) 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent