{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
26. september 2023
Log ind og hent hele analysen nederst
Ecommerce Europe og EuroCommerce offentliggjorde mandag d. 25. september den europæiske e-handelsrapport for 2022.
Analysen viser, at den europæiske B2C e-handelsomsætning steg fra 849 milliarder euro i 2021 til 899 milliarder euro i 2022 på trods af et omskifteligt økonomisk og politisk miljø.
Selvom vækstraten for 2022, når 6%, så er 2022 udtryk for en lavere vækst end i 2021 (12%).
I hele 2022 var Europa stærkt påvirket af den russiske angrebskrig i Ukraine og ikke mindst de høje inflationsrater, der lægger et pres på forbrugernes købekraft.
Rapporten fremhæver, at højere priser var den vigtigste drivkraft i stigningen i e-handelsomsætningen i flere europæiske lande. De lavere volumener blev dog delvist kompenseret af en stigning i onlineservice indkøb (f.eks. rejser).
Inflation giver minusvækst
For at illustrere inflationens betydelige indvirkning på sektoren tilføjede dette års rapport inflationskorrigeret væksttal for Europa og alle dets regioner. I 2021 var væksten i den europæiske inflationskorrigerede e-handel stadig meget stærk (+9 %), men den dykkede i 2022 på grund af inflationschokket og faldt for første gang nogensinde (-2 %).
Væst i Øst og Syd
De eneste regioner uden e-handelsnedgang i 2022 var Østeuropa (+5%) og Sydeuropa (+13%). De første måneder af 2023 viste, at e-handlen er ved at komme sig, da inflationen faldt, hvilket giver forventning om en samlet vækst i 2023 (+2%).
I faktiske tal for 2022 handlede Vesteuropa 603 milliarder euro online, Sydeuropa handlede 146 milliarder euro og Centraleuropa for €72 milliarder.
Nordeuropa følger lige efter Centraleuropa med 65 milliarder euro, efterfulgt af Østeuropa med 14 milliarder euro i omsætning.
Om rapporten
Center for Market Insights ved Amsterdam University of Applied Sciences har udarbejdet rapporten.
Den europæiske e-handelsrapport for 2022 omfatter 37 lande på det europæiske kontinent, og den indeholder de seneste data og trends omkring brug af internet, e-handelsudbredelse og B2C e-handel omsætning for alle 37 lande, med særlig fokus EU’s -27 lande. Den sammenligner også de tendenser, der påvirker sektoren i 2022 og 2021.
En light-udgave af rapporten kan hentes her 2023-European-E-commerce-Report-_LIGHT-Version-Final_19-sep.pdf (ecommerce-europe.eu)