{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
26. september 2023
Omsætningen i dansk e-handel er dykket, og det er – for at sige det på godt jysk – træls.
Men E-handelsanalysen for 1. halvår 2023 indeholder også flere gode nyheder set med netbutikkernes briller.
En af de bedste er, at andelen af forbrugere, som foretrækker at handle alle slags varer online, er steget.
”Det er virkelig god læsning og et klap på skuldrene til de mange netbutikker, der kæmper,” lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Han tøver ikke med at bruge udviklingen til at understøtte en vigtig pointe, som han gentager så ofte, han kan:
”Faldet i omsætningen skyldes ikke, at forbrugerne er blevet trætte af e-handel, eller at netbutikkerne yder en dårlig service. Tværtimod. Forbrugerne er simpelthen bare presset på økonomien, og det rammer selvfølgelig også deres forbrug i netbutikkerne.”
Der er ingen tvivl om, at det er coronakrisen, der har skubbet på udviklingen. I 2019 og 2020 var det hver 20., der ville handle alle varer online, og siden da er andelen vokset til nu at være hver 8.
Vink med en vognstang
I flere kategorier, eksempelvis tøj, er andelen af forbrugere, som først kigger mod nettet, vokset. Fortsætter udviklingen, vil vi formentlig snart se flere varegrupper, hvor forbrugerne først kigger mod nettet – præcis som det allerede er tilfældet for Rejser.
”Det er ganske imponerende og interessant udvikling, som vil styrke e-handlen, men det er også et vink med en vognstang til de fysiske butikker, der stadig overvejer, om det er nødvendigt med en netbutik,” siger e-handelsdirektøren.
Flere vil handle mere online
De positive tendenser fortsætter, når vi spørger ind til forbruget. Her svarer 15 procent, at de forventer at handle mere, mens hver tiende forventer at skrue ned for forbruget online.
”Vi skal igen huske, at vi kommer fra et højt niveau, og at knap hver fjerde vurderer, at de i det seneste år har handlet mere online end tidligere. Så det er også ganske positivt og understreger pointen om, at kunderne er glade for at handle online,” siger Niels Ralund.
Log ind og hent hele E-handelsanalysen