Spring til indhold

Kontantpligten volder problemer – Forbrugerombudsmanden fik i 2022 flere klager end tidligere

26. september 2023

Kontantpligten har snart 40 år på bagen og volder flere og flere problemer. I 2022 fik Forbrugerombudsmanden 45 flere klager end forrige år over overtrædelser af kontantpligten, hvorved årets samlede klager nåede 175. Forbrugerombudsmanden varsler nu i højere grad bøder for overtrædelse af pligten.

Forbrugerombudsmanden har netop sendt sin årsberetning for 2022 på gaden. I den kan man bl.a. læse, at institutionen i 2022 fik flere klager end tidligere over overtrædelser af kontantpligten.

Det har nu fået Forbrugerombudsmanden til at stramme skruen overfor de virksomheder, som ikke overholder pligten, idet Forbrugerombudsmanden nu i højere grad varsler bøder til de virksomheder der overtræder pligten.

Bøden kan ifølge Forbrugerombudsmanden både udløses hvis virksomheden ignorerer et påbud fra Forbrugerombudsmanden og hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at virksomheden flere gange har afvist at tage imod kontanter.

Læs mere om kontantpligten her:

Læs også

Nyhed

Kontantpligten volder problemer – Forbrugerombudsmanden fik i 2022 flere klager end tidligere

Kontantpligten har snart 40 år på bagen og volder flere og flere problemer. I 2022 fik Forbrugerombudsmanden 45 flere klager end forrige år over overtrædelser af kontantpligten, hvorved årets samlede klager nåede 175. Forbrugerombudsmanden varsler nu i højere grad bøder for overtrædelse af pligten.

Nyhed

Modernisering af kontantpligten: Ja tak til kontanter, nej tak til tvang

Dansk Erhverv foreslår at afskaffe kontantpligten for alle andre betalingsmodtagere end dagligvarebutikkerne og visse udbydere af sundhedsydelser. Det vil lette en stor byrde for en række betalingsmodtagere, mens det for de fleste forbrugere ikke vil have nogen afgørende betydning for deres mulighed for at betale med kontanter.

Nyhed

Kontantpligten er overhalet af virkeligheden

Kontantpligten har snart 40 år på bagen. Samfundet har i den tid udviklet sig enormt, men kontantpligten er ikke fuldt med udviklingen. Der er derfor behov for, at pligten bliver tilpasset den virkelighed vi lever i dag – og ikke forbliver i den virkelighed vi levede i 1984, da reglen blev indført.

Nyhed

Kontantpligten er en byrde for VEGA: ”Det er ude af proportioner”

Det bøvl, der er forbundet med at skulle tage imod kontanter fra koncertgæster i VEGA indtil klokken 20, overstiger langt de mulige fordele. For der er stort set ingen, der betaler med mønter og sedler, til gengæld er det både besværligt, tidskrævende og dyrt for at skulle håndtere de få kontanter, der er, siger adm. direktør for VEGA, Steen Jørgensen.

Nyhed

Virksomheder i klemme mellem kontantforbud og kontantpligt

Når bankerne lukker kontantkasser i stor stil, bliver det vanskeligt for virksomhederne at komme af med kontanterne – og hvidvaskreglerne gør ikke kontanthåndteringen nemmere.

Nyhed

Forbrugerombudsmanden indskærper kontantreglerne over for trafikselskaberne

Buschauffører må ikke afvise passagerer, der ønsker at betale med kontanter med begrundelsen, at chaufføren ikke kan give byttepenge tilbage. Forbrugerombudsmanden slår nu fast, at den hidtidige praksis har været i strid med kontantreglen. 

Politisk område

Afskaffelse af kontantpligten

For en række danske virksomheder er det dyrt, besværligt, usikkert og tidskrævende at håndtere kontanter. Derfor foreslår Dansk Erhverv at afskaffe kontantpligten for alle andre butikker end dagligvarebutikkerne og visse udbydere af sundhedsydelser, samt for 500- og 1000-kronesedlen i alle butikker.

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed