{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. september 2023
Prisens betydning for, hvorfor forbruger handler online, har i mange år kun gået en vej: Nedad.
Men nu er trenden vendt.
Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2023.
Udviklingen er ikke overraskende, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, og henviser til, at presset på forbrugernes privatøkonomi i samme periode er steget.
Selvom bekvemmelighed og udvalg stadig er klart de væsentligste årsager til, at forbrugerne handler online, er udviklingen ikke desto mindre noget, som netbutikkerne skal være opmærksomme på, pointerer han:
”Hvor netbutikkerne tidligere har kunnet fokusere mere på at fortælle om eksempelvis hurtig levering, så skal de nu også have bragt deres priser i spil på en måde, der gør dem attraktive for kunderne. Marketingposen skal altså lige rystes nogle steder.”
Forklaringen på udviklingen skyldes som nævnt, at forbrugernes økonomi er under pres. Det er dårligt nyt for netbutikkerne, da det både kan få forbrugerne til at droppe køb eller vælge de billigste varer, hvilket kan presse virksomhedernes bundlinje, lyder det fra E-handelsdirektøren:
”Og den er i forvejen presset af de stigende udgifter, så det er en ærgerlig kombination.”
Han pointerer dog, at det ikke udelukkende er en skidt udvikling for netbutikkerne. For vil forbrugernes finde den laveste pris, er det helt oplagt at gå på nettet og lede, fordi det er lettere og hurtigere:
”Og hvis man har fundet varen, er det jo også nemt at bestille den online. Så det kan også få flere til at handle online.”
Inden man som netbutik febrilsk banker prisen i bund i forsøget på at overbevise kunderne, er det værd at huske to ting: Bekvemmelighed og udvalg er stadig meget vigtigere årsager, og så er der stor forskel på årsagerne alt efter, hvad man sælger:
”Sælger du computere, skal din skarpe pris i fokus, og sælger du dagligvarer eller spil, så skal du huske at fortælle om bekvemmeligheden og udvalget,” slutter Niels Ralund.
Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 1. halvår 2023 bliver offentliggjort i denne uge.