{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. april 2024
Fra 2025 bliver det dyrere at tanke diesel, når afgiften stiger med 50 øre pr. liter (ekskl. moms). Tiltaget er seneste skud på stammen, der skal sænke transportsektorens udledninger og bidrage til, at Danmark når sine klimamål.
Det betyder, at husholdningerne og erhvervslivet kan se frem til stigende udgifter til transport. Derfor lægger Dansk Erhverv i bedømmelsen af aftalen også vægt på, at den indeholder initiativer, der fører penge tilbage til den grønne omstilling.
”Vi har i Dansk Erhverv kæmpet for, at man geninvesterer indtægterne fra afgiftsforhøjelsen i den grønne omstilling af den tunge vejtransport. Det har man lyttet til fra politisk side, og vi kvitterer for, at aftalen ikke kun er pisk, men også kommer med en gulerod, der støtter branchen i den grønne omstilling,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.
Han understreger samtidig, at afgiftsskruen nu er strammet nok om sektoren med den forhøjede dieselafgift og indførslen af vejafgiften for lastbiler. Fokus skal fremadrettet være på at sikre rammevilkår, der hjælper virksomhederne med den grønne omstilling.
Til det formål er der med aftalen afsat en økonomisk ramme på 750 mio. kr. til grøn omstilling af den tunge vejtransport frem til 2030. Udmøntningen af konkrete grønne initiativer sker på et senere tidspunkt, men Dansk Erhverv har prioriteterne klar.
”Der er behov for at give salget af grønne lastbiler og opsætningen af ladestandere hos virksomhederne en saltvandsindsprøjtning. Vi skal også udvide det vejnet, som lastbilerne må køre på med dobbelttrailere, så vi effektiviserer de transporter, der ikke står overfor elektrificering lige med det samme,” siger Jesper Kronborg.
Dansk Erhverv ser derudover gerne, at man finder løsninger på vognmændenes udfordringerne med lange tilslutningstider til elnettet, når der skal sættes ladestandere op, og at myndighederne er åbne overfor at teste ny teknologi, som fx elektriske lastbiltrailere.
Dagens aftale indeholder også en nedsættelse af satserne for vejafgiften for lastbiler i årene 2025-2028, og der afsættes 162 mio. kr. til lastbiler på biogas frem mod 2030. Husholdningerne bliver kompenseret over de næste to år med lavere udligningsgift.
Regeringen forventer, at forhøjelsen af dieselafgiften reducerer CO2-udledningerne med 0,4 mio. tons i 2025.