Gemt

Ingen pligt til udlevering af medarbejderoplysninger til tillidsrepræsentanten

Dansk Erhverv | Personale | 18. april 2024

I en faglig voldgift slog dommeren fast, at tillidsrepræsentanten ikke havde ret til at få udleveret kontaktoplysninger på de medarbejdere, som udgjorde valggrundlaget. Der var hverken pligt til at udlevere oplysningerne efter persondatalovgivningen eller den konkrete overenskomst. 

Sagen kort
Sagen angik spørgsmålet, om en virksomhed på anmodning af tillidsrepræsentanten havde pligt til at udlevere navn og kontaktoplysninger på de medarbejdere, som udgjorde tillidsrepræsentantens valggrundlag.

Forbundet Fagligt Fælles Forbund (3F) mente, at der forelå en sådan pligt. De henviste til persondatalovgivningen og anførte, at tillidsrepræsentanten havde en åbenbar, legitim interesse i at få udleveret medarbejdernes navne og kontaktoplysninger.

I den i sagen omhandlede overenskomst, Bygningsoverenskomsten, fremgik det, at ”valget af tillidsrepræsentant skal finde sted på en sådan måde, at alle medarbejdere på en virksomhed eller plads sikres mulighed for at kunne deltage i valget”. Dette indebar ifølge forbundet, at virksomheden havde pligt til at fremme det gode samarbejde, og at tillidsrepræsentanten kunne kræve udlevering af kontaktoplysninger på de medarbejdere, som udgjorde valggrundlaget.

Arbejdsgiverorganisationen mente omvendt, at der ikke forelå en pligt til udlevering af oplysninger i overenskomsten, og at dette måtte kræve klar og tydelig støtte i overenskomsten. Man anførte videre, at valg af tillidsrepræsentant som udgangspunkt er et medarbejderanliggende, og at persondatareglerne alene sætter rammer for, hvornår udlevering kan ske, og således ikke rummer en pligt til udlevering.

Sagens resultat
Dommeren afviste, at der var adgang til at pålægge virksomheden pligt til at udlevere oplysningerne vedrørende medarbejderne til tillidsrepræsentanten, og virksomheden blev derfor frifundet.

Dommeren udtalte, at der ikke i databeskyttelsesreglerne kan udledes en pligt til udlevering af oplysninger om medarbejdere til en tillidsrepræsentant. Den legitime interesseafvejningsregel kan være en betingelse for, at der kan ske lovlig udlevering af personoplysninger, men lovgivningen indeholder ikke nogen regler, som forpligter virksomheden til at udlevere oplysninger til en tillidsrepræsentant.

Dommeren lagde vægt på, at virksomheder kun er underlagt en pligt til udlevering, hvis overenskomsten indeholder en regel, som udtrykkeligt pålægger virksomhederne en pligt til udlevering af oplysninger. Det var ikke godtgjort, at overenskomstparterne havde aftalt en udleveringspligt i overenskomsten.

Dommeren udtalte desuden, at der hverken efter overenskomstens regler eller almindelige arbejdsretlige principper for samarbejde gælder en generel pligt for virksomheder til at understøtte valg af tillidsrepræsentant ved at udlevere medarbejdernes navne og kontaktoplysninger til tillidsrepræsentanten.

Dansk Erhverv bemærker
Dansk Erhverv er tilfreds med kendelsen.

Dommeren fastslår det almindelige arbejdsretlige princip om, at valg af tillidsrepræsentanter er et medarbejderanliggende. Pligt til udlevering af oplysninger om medarbejderne til tillidsrepræsentanten kræver derfor en udtrykkelig regel i overenskomsten eller anden aftale. Persondatalovgivningen indeholder ikke en egentlig pligt til udlevering af medarbejderoplysninger til tillidsrepræsentanten, idet lovgivningen alene angiver rammerne for, hvornår der kan ske udlevering af oplysninger.

Persondataforordningens artikel 5 blev ikke nævnt i afgørelsen, men Dansk Erhverv vurderer, at virksomhederne skal være opmærksomme på, at behandling af oplysningerne under alle omstændigheder skal være tilstrækkelig, relevant og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til formålet.

Nyheden er baseret på kendelse af 14. marts 2024 i faglig voldgift FV2023-1042.

Fik du læst?