; ;
Gemt

Matas har udset sig nøgleområde for 2024: ”Det er helt klart noget, som vi satser benhårdt på.”

11. april 2024

De danske netbutikker vil i 2024 skrue gevaldigt op for arbejdet med AI, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. E-mail marketing er dog stadig den teknologi, som flest netbutikker vil prioritere. 

Det er ikke nyt for Matas at arbejde med nye teknologier. Den mangedobbelte E-handelprisvinder har eksempelvis i flere år arbejdet med machine learning, der blandt andet har hjulpet med at vise kunderne relaterede produkter, når de handler online og generelt målrette kommunikationen til hvert enkelt medlem.

Nu træder virksomheden dog for alvor teknologi-udviklingsspeederen i bund.  

Det skyldes den voldsomme udvikling indenfor AI, siger Brian Andersen, som er digital direktør i Matas:

 ”AI-toget er virkelig et, som vi skal med på, og derfor gør vi også meget for at brede det ud i hele organisationen, så alle tænker med. Det er helt klart et område, som vi satser benhårdt på.”

Brian Andersen og co. har blandt andet bygget Matas’ egen sprogmodel, Maia, der laver udkast til marketingtekster, produktomtaler og artikler til hjemmesiden.

De har også udviklet den digitale assistent MAI (Materialist AI), som er blevet rullet ud i foreløbig fem butikker, hvor den blandt andet hjælper medarbejdere med at give bedre service til kunderne og hjælpe dem med at vælge de rigtige produkter.  

AI tordner frem
Matas er langt fra alene om at satse på AI i dansk e-handel.

Det viser Dansk Erhvervs nye undersøgelse, hvor vi har spurgt medlemmerne, hvilke teknologier de vil prioritere i 2024.

43 procent af virksomhederne svarer, at de vil skrue op for arbejdet med AI i 2024. Det er en voldsom stigning fra 11 procent i seneste undersøgelse.

Den udvikling giver god mening, lyder det fra Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv:

”AI er på kort tid gået fra at være noget lidt abstrakt til at være noget, som man ret hurtigt kan få gavn af i virksomheden. Du behøver ikke være en haj til at kode, for at du kan bruge det – det er med24 et godt eksempel på.

Relevans har aldrig været vigtigere
Listen toppes stadig af e-mail marketing, og det overrasker ikke Carsten Rose Lundberg:

”Det giver rigtig god mening, for selvom e-mail marketing allerede er en kanal, som langt de fleste bruger, er der altid mulighed for at finjustere og optimere yderligere. I øjeblikket er kanalen særligt attraktiv, da den ikke påvirkes af de stigende annoncepriser og samtidig giver adgang til de eftertragtede førstepartsdata.”

Lige efter e-mail marketing kommer personalisering, hvilket netbutikkerne ifølge Carsten Rose Lundberg da også bør prioritere:

”Relevans har aldrig været vigtigere. Jo bedre du kan tilpasse dit indhold til din målgruppe, jo mere relevant bliver du, hvilket øger chancerne for at opfylde individuelle behov og sikre, at kunderne vender tilbage - så enkelt er det.”

Han peger dog samtidig på, at både e-mail marketing og personalisering mister lidt momentum i 2024, og at AI faktisk er meget tæt på at indhale de to teknologier:

”Jeg vil faktisk ikke blive overrasket, hvis det sker, for AI kan bare hjælpe på så mange områder i en virksomhed – også indenfor e-mail marketing og personalisering. Vi vil helt sikkert også høre om flere cases den kommende tid – eksempelvis til E-handelsprisen, hvor vi i år har en specialpris for det bedste AI-arbejde – der kan være med til at overbevise andre om, at de skal kaste sig over det.”

Har liveshopping mistet pusten?
Mens AI buldrer frem, så ser det anderledes ud for Liveshopping, der mister pusten lidt. Andelen, der vil satse på det, er gået fra 21 procent i 2022 til 11 procent i 2023 og 6 procent i 2024. Det er dog ikke nødvendigvis et udtryk for, at netbutikkerne har opgivet teknologien, der buldrede frem under coronakrisen:

”Vores undersøgelser på bagkant af krisen viser, at både forbrugere og netbutikker er glade for det. Jeg tror derfor mere, at netbutikkerne har de redskaber til det, som de skal bruge og derfor ikke ser behov for at prioritere det yderligere.” siger Carsten Rose Lundberg.

 

E-handelsbarometer Q4 2023: Extra fokus: Marketingkanaler og investeringer 2024

pdf

Download

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil