Gemt

Atea har halveret sine udgifter og fordoblet Google Adwords omsætningen med AI: Det er en kæmpe succes!

07. august 2024

Mere end 7 ud af 10 danske netbutikker bruger AI til alt fra kodning og kundeservice til SEO og produkttekster. Det viser en medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv. Hos Atea har brugen af AI på kort tid skabt bemærkelsesværdige resultater.

I sommeren 2023 blev der taget en beslutning i Atea.

Der skulle satses på AI.

”Efter at have eksperimenteret med AI på en række områder i starten af 2023, så satte vi hen over sommeren for alvor strøm til setup’et,” forklarer Allan Bo Christiansen, som er direktør for eCommerce & Customer Platforms hos Atea.

Det indebar blandt andet, at Atea gik væk fra eksterne konsulenter og bureauer til at drive deres Google Ads. I stedet drives, optimeres og skaleres det nu 100 procent via AI.

Den beslutning har man ikke fortrudt, lyder det begejstret fra Allan Bo Christiansen.

”Der laves dagligt mere end 50.000 justering og budændringer for hele tiden at sikre optimal markedsføring på Google. Vi har set en halvering af vores omkostninger og samtidig mere end en fordobling af vores omsætning – alt i alt en kæmpe succes. Opgaven nu er at berige AI-modellerne i en grad, hvor vi kan erobre nye kunder, der ellers før ikke har kendt til Atea.”

Foto: Allan Bo Christiansen, Atea

På SEO-fronten bruger Atea AI til billedgenkendelse og generering af tekster på tværs af Ateas mere end 250.000 produkter og billeder.

Atea har også investeret i at personalisere brugeroplevelsen og sikre den høje kundetilfredshed på deres platform via AI, forklarer Allan Bo Christiansen.

”AI personaliserer vores on-site søgeoplevelse, som tager udgangspunkt i brugernes adfærd, købshistorik, purchase intent og en række andre parametre. Det skal skabe relevans og convenience, for jo bedre brugeroplevelse, vi skaber digital, desto gladere er vores kunder generelt set og desto mere handler de hos os. Den personaliserede oplevelse er derfor altafgørende for vores fremtidige digitale vækst.”

7 ud af 10 danske netbutikker bruger AI
Atea er langt fra ene om at have taget AI til sig. I en medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv svarer mere end 7 ud af 10 netbutikker, at de enten bruger AI delvist eller i høj grad.

Det kommer ikke bag på Andreas Børresen, som blandt andet arbejder med AI i Dansk Erhverv:

”E-handelsbranchen er generelt ret hurtig til at tage nye muligheder i brug, og da langt de fleste, der arbejder med e-handel, er ret langt fremme i teknologiskoene, så giver det rigtig god mening, at så mange bruger det.”

Han forventer, at tallet vil vokse yderligere:

”Dels begynder der at komme flere og flere eksempler på, hvordan AI kan bidrage fra alt til kundeservice til SEO, og det vil formentlig få endnu flere til at kaste sig over det. Og så kan vi også se, at der er stor interesse for de events, vi afholder om AI, hvilket fortæller mig, at mange flere er ved at gøre klar til at kaste sig over det.”

Vi har ikke tid
Selvom mange netbutikker allerede bruger AI til alt fra produkttekster til kodning, så er der også nogle, som ikke gør. De primære årsager er manglende tid og kompetencer.

”Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt svært at se, hvordan og hvornår man skal komme i gang med at bruge AI i en travl hverdag, og jeg vil ikke blande mig i, hvordan virksomhederne prioriterer. Jeg vil blot sige, at når vi allerede nu ser, hvordan AI kan hjælpe virksomhederne, så er det måske værd at overveje, om man ikke bør kigge nærmere på det.”

E-handelsbarometer Q1 2024: Extra fokus: TEMU effekter og anvendelse af AI

pdf

Download

Læs mere om AI

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent