Gemt

Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet advarer: Nye regler om brugerregistrering skader transportbranchen

21. august 2024

De nye regler om brugerregistrering er trådt i kraft pr. 1. juli 2024. Desværre vil reglerne få alvorlige konsekvenser for transportbranchen - både inden for biludlejning, leasing og tung transport. Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet har sendt et brev til skatteministeren for at advare mod potentielt administrativt monster.

De nye regler om brugerregistrering, der er trådt i kraft pr. 1. juli 2024, medfører betydeligt administrativt bøvl, højere omkostninger og et massivt pres på både branchen og chaufførerne. Branchen har derfor før sommerferien sendt et fælles brev til skatteminister Jeppe Bruus med opfordring til at løse problemet hurtigst muligt.
 
Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport Jesper Kronborg udtaler følgende:

”Reglerne rammer flere dele af transportbranchen - lige fra den tunge transport til udlejningsbranchen. For eksempel vil udlejningsbranchen hårdt ramt og vil få svært ved at opretholde fleksible lejevilkår og konkurrencedygtige priser. Vi opfordrer derfor skatteministeren til at handle nu og er derfor også glade for, at han anerkender udfordringerne og vil se på sagen.
 
Udlejningsbranchen er afhængig af at kunne tilbyde kunderne fleksible lejeperioder - fra én dag til flere måneder. Men de nye regler, der kræver omregistrering efter 29 dage, gør det næsten umuligt at tilbyde lejeaftaler over længere perioder. Det vil få store økonomiske konsekvenser for branchen.”

Reglerne er så komplekse, at det skaber mange udfordringer. For eksempel skal lejerne betale vægtafgiften, som efterfølgende refunderes ved lejemålets ophør, hvilket skaber en unødig administrativ byrde for både lejer og udlejer.

Samtidig er det vanskeligt for udlejere at vurdere lejerens forsikringshistorik og betalingsevne. Hvis en lejer skader køretøjet og ikke kan betale, hænger udlejeren på regningen.

Jesper Kronborg udtaler: ”Hvis formålet med reglerne er at kontrollere, hvem der bruger køretøjet, så er det unødvendigt at inkludere udlejningsbranchen, som allerede er reguleret og let kan spores via lejekontrakter.

Udlejningsselskaberne er allerede omfattet af udlejningsbekendtgørelsen, som sikrer, at alle personer, der må føre køretøjet, er registreret. Branchen udgør ikke en del af det problem, som de nye regler forsøger at adressere.
 
Vi håber, at der blot er tale om en misforståelse, og at man vil rette op på det ved at undtage udlejningsselskaberne fra de nye regler, da de allerede er reguleret via udlejningsbekendtgørelsen. Det samme gælder for den tunge transport, som er underlagt køre- og hviletidsregler og takografen.

Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet opfordrer derfor skatteministeren til hurtigst muligt at tage affære. Dette vil ikke blot beskytte branchen, men også sikre danskerne fortsat adgang til fleksible og overkommelige mobilitetsløsninger.”

Konsekvenser ved nye regler om brugerregistrering

  • Det estimeres, at godt 25 procent af udlejningsselskabernes flåde udlejes i 30 dage eller længere.
  • Med de nye regler vil mange biler stå stille i mindst 14 dage, mens de venter på nye registreringsattester.
  • Dette betyder, at en betydelig del af flåden bliver inaktiv, hvilket er økonomisk uholdbart og vil tvinge selskaberne til unødigt at øge deres bilflåde.
  • Ydermere vil de ekstra omkostninger løbe op i millioner af kroner hver måned, hvilket gør det svært for branchen at tilbyde konkurrencedygtige priser.

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil