Gemt

Den danske spilbranche er klar på verdens største messe med en stærk holdopstilling

21. august 2024

Dansk Erhverv arrangerer et samlet fremstød til verdens største messe for spiludviklere, Gamescom i Köln, med hele 28 virksomheder. Det er rekordtilslutning fra den danske branche og vidner om en industri med kæmpe drive og udvikling.

Foto: Koelnmesse / gamescom 

Gamescom åbner onsdag d. 21. august i Köln – og en stor delegation af danske virksomheder står klar til at møde deres globale kollegaer og skabe forbindelser til nye partnere. I år er Danmark sammen med de øvrige nordiske lande inviteret til at være officiel partner for Gamescom – og det giver ekstra synlighed, ekstra publicity og ekstra mange besøgende på den danske stand. Det er en stor cadeau til den danske spilbranche fra Gamescom og er med til at cementere, at den danske spilbranche består af globale virksomheder, der bringer nyt til bordet og fanger opmærksomhed, selv på en messe med mere end 300.000 deltagere over fem dage.

”Den danske spilbranche er et modent og stort marked, som udlandet for alvor har fået øjnene op for. Den kreativitet og det drive, der kendetegner den danske spilbranche, skaber stærke resultater, og det er en vare, der efterspørges i et globalt marked, der er på en solid vækstrejse.

siger branchedirektør i Dansk Erhverv Louise Risgaard. Og fortsætter:

”I Dansk Erhverv støtter vi naturligvis op om de danske spilvirksomhederes eksportambitioner, og arrangerer igen i år et samlet eksportfremstød til Gamescom, med god støtte fra Trade Council/Udenrigsministeriet,” 

Væksteventyret for den danske branche fortsætter. Producentforeningens årlige rapport slår fast, at spilbranchen i 2022 omsatte for ca. 3.6 mia. kr., heraf lå eksporten på 2.6 mia. kr. De danske virksomheder stormer altså frem på et stadigt voksende globalt marked, der ifølge det amerikanske medie Forbes på verdensplan står for en omsætning på ca. 184 mia. dollar – dvs. ca. 1.242 mia. kr.

Det er dog ikke kun i kroner og ører, at spilbranchen gør sin indflydelse gældende. I stigende grad kigger både film- og tv-branchen, og sågar musikbranchen, til den udvikling, der sker i spilstudierne. F.eks. indenfor AI-genereret indhold.

"Gamescom er en unik platform for os at præsentere vores arbejde og ideer på en global scene. Som en del af den danske delegation ser vi frem til at udnytte de mange muligheder for at skabe nye partnerskaber og udvide vores netværk. At Danmark er officiel partner i år viser, at den danske spilbranche er en vigtig spiller internationalt, og vi er stolte af at være med til at repræsentere det kreative og innovative miljø, som vores branche er kendt for," siger COO i Raw Power Games Jakob Rasmussen.  

  • Onsdag d. 21. august står de 28 virksomheder klar på den danske stand til at skabe nye forbindelser, lukke aftaler og kontrakter. Det kommer til at skabe ny udvikling for den danske branche.
  • Fremstødet er støttet af Trade Council/Udenrigsministeriet. Sponsorer på fremstødet SYBO Games, Nordisk Games, Ghost Ship Games, IO Interactive, Games Denmark.
  • Bag fremstødet står en partnergruppe bestående af Dansk Erhverv; Game Hub Denmark og Creative Denmark.