{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. august 2024
Forretningsmodellen fik straks EU's forbrugerbeskyttelsesnetværk (CPC-netværket) til at gå sammen i et tiltag mod Meta.
Den Europæiske Kommission har koordineret en aktion ledet af det franske Generaldirektorat for Konkurrence, Forbrugerspørgsmål og Forebyggelse af Svindel mod Meta. Forbrugerombudsmanden repræsenterer Danmark i CPC-samarbejdet og deltager derfor også i sagen.
Undersøgelsens fokus er på Metas nye 'betal eller samtyk'-forretningsmodel, som potentielt kan være i strid med EU's forbrugerlovgivning. Modellen, introduceret i 2023, kræver, at brugerne enten betaler et gebyr for at bruge Facebook og Instagram eller giver samtykke til, at deres personlige data anvendes til personligt tilpassede annoncer.
Hvad er problemet med Metas model?
Forbrugerbeskyttelsesmyndighederne er bekymrede for, at Meta ikke har givet tilstrækkelig og klar information til forbrugerne om konsekvenserne af deres valg. Desuden frygter de, at brugerne har været udsat for pres om hurtigt at træffe en beslutning af frygt for at miste adgangen til deres konti og sociale netværk.
Hvad undersøger CPC-netværket?
Den koordinerede indsats fra CPC-netværket mod Meta sker parallelt med andre igangværende EU- og nationale undersøgelser vedrørende samme model, som angår evt. overtrædelser af bl.a. GDPR.
CPC-netværkets tiltag undersøger, om Metas praksis er i overensstemmelse med EU's forbrugerlovgivning
EU-Kommissionen har i en pressemeddelelse oplistet en række af CPC-netværkets fokuspunkter i Metas forretningsmodel:
EU-kommissionens pressemeddelelse om tiltaget mod Meta kan læses her.