Gemt

EU-Kommissionen anklager Meta for vildledende markedsføring

07. august 2024

Meta, som står bag Facebook og Instagram, introducerede i efteråret 2023 en ny forretningsmodel, hvor forbrugerne blev tvunget til at vælge, om de vil betale for at bruge tjenesten, eller om Meta må bruge deres data til kommercielle formål.  

Forretningsmodellen fik straks EU's forbrugerbeskyttelsesnetværk (CPC-netværket) til at gå sammen i et tiltag mod Meta.

Den Europæiske Kommission har koordineret en aktion ledet af det franske Generaldirektorat for Konkurrence, Forbrugerspørgsmål og Forebyggelse af Svindel mod Meta. Forbrugerombudsmanden repræsenterer Danmark i CPC-samarbejdet og deltager derfor også i sagen.

Undersøgelsens fokus er på Metas nye 'betal eller samtyk'-forretningsmodel, som potentielt kan være i strid med EU's forbrugerlovgivning. Modellen, introduceret i 2023, kræver, at brugerne enten betaler et gebyr for at bruge Facebook og Instagram eller giver samtykke til, at deres personlige data anvendes til personligt tilpassede annoncer.

Hvad er problemet med Metas model?
Forbrugerbeskyttelsesmyndighederne er bekymrede for, at Meta ikke har givet tilstrækkelig og klar information til forbrugerne om konsekvenserne af deres valg. Desuden frygter de, at brugerne har været udsat for pres om hurtigt at træffe en beslutning af frygt for at miste adgangen til deres konti og sociale netværk.

Hvad undersøger CPC-netværket?
Den koordinerede indsats fra CPC-netværket mod Meta sker parallelt med andre igangværende EU- og nationale undersøgelser vedrørende samme model, som angår evt. overtrædelser af bl.a. GDPR.

CPC-netværkets tiltag undersøger, om Metas praksis er i overensstemmelse med EU's forbrugerlovgivning

EU-Kommissionen har i en pressemeddelelse oplistet en række af CPC-netværkets fokuspunkter i Metas forretningsmodel:

  • Vildledning af forbrugere ved at bruge ordet "gratis", da brugere, som ikke ønsker at betale, skal acceptere, at deres persondata bruges til målrettet annoncering. 
  • Forvirring af forbrugerne ved at kræve, at de navigerer igennem forskellige visninger i Facebook/Instagram-appen eller webversionen og klikker på links for at finde ud af, hvordan deres data bliver brugt. 
  • Brug af upræcise udtryk, såsom "dine data" når Meta henviser til forbrugernes "personlige data", hvilket antyder, at betalende brugere slet ikke vil se nogen annoncer, selvom de stadig kan blive udsat for nogle annoncer via delt indhold. 
  • At presse forbrugere til at træffe et hurtigt valg imellem de to modeller, af frygt for at miste deres konti og uden at give dem en reel mulighed for at kunne vurdere konsekvenserne. 

EU-kommissionens pressemeddelelse om tiltaget mod Meta kan læses her.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil