{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. august 2024
Hvad handlede Danish Crowns kampagne om?
I forbindelse med Danish Crowns bæredygtighedsprojekt Klimavejen, der bl.a. har til formål at nedbringe drivhusgasudledninger hos deres producenter, lancerede slagterikoncernen i 2020 en kampagne, der skulle sætte fokus på indsatserne i projekt Klimavejen.
I markedsføringskampagnen blev de i sagen omhandlende påstande anvendt på emballage og i anden markedsføring f.eks. outdoorreklamer
Kampagnen fik opmærksomhed
Klimabevægelsen Danmark og Vegetarisk Forening valgte i juni 2021 at stævne Danish Crown for overtrædelse af markedsføringslovens § 5, der vedrører vildledende handlinger. I juni 2022 vurderede byretten i Randers, at sagen var af principiel karakter og derfor skulle starte ved Vestre Landsret i stedet.
Sagen blev hovedforhandlet i december 2023.
Danish Crown brug af miljøudsagn i markedsføringen var vildledende
Vestre Landsret dom i sagen mod Danish Crown, hvor spørgsmålet om virksomhedens markedsføring af grisekød ved brug af udsagnene “Dansk gris er mere klimavenlig end du tror” og “Klimakontrolleret gris” fastslog, at slagterivirksomheden ikke i tilstrækkelig grad havde styr på dokumentationen, og anvendelsen af “klimakontrolleret gris” derfor var vildledende.
Danish Crown blev frifundet for, at påstanden ”Dansk gris er mere klimavenlig end du tror” var vildledende.
Sagens vej til Højesteret
Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening valgte i marts 2024 at anke Vestre Landsret dom til Højesteret for at få deres vurdering af om bl.a. påstanden ”dansk gris er mere klimavenlig end du tror” var vildledende. Indholdet af organisationernes påstande var:
Danish Crown valgte efterfølgende at meddele Højesteret, at de tog bekræftende til genmæle overfor de påstande, der i sagen var nedlagt af Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening.
Dermed accepterede Danish Crown, at anvendelsen af de pågældende udsagn ikke overholdt markedsføringslovens krav og accepterede desuden et forbud mod at anvende udsagnene i enhver markedsføring fremadrettet.
Højesterets afgørelse
”Da Danish Crown A/S har taget bekræftende til genmæle, afsiges der dom i overensstemmelse med Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmarks påstande."
Dermed blev enden på klimagrisen, at Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening opnåede det, de ønskede, med sagsanlægget mod Danish Crown.
Læs Vestre Landsrets dom her.
Læs Højesterets dom her.