Gemt

Klimagrisen og Danish Crown har nu været i Højesteret 

07. august 2024

Sidste ord er nu sagt i sagen mod Danish Crown vedrørende anvendelse af deres grønne påstande i deres markedsføring af grisekød. 

Hvad handlede Danish Crowns kampagne om? 
I forbindelse med Danish Crowns bæredygtighedsprojekt Klimavejen, der bl.a. har til formål at nedbringe drivhusgasudledninger hos deres producenter, lancerede slagterikoncernen i 2020 en kampagne, der skulle sætte fokus på indsatserne i projekt Klimavejen.  
I markedsføringskampagnen blev de i sagen omhandlende påstande anvendt på emballage og i anden markedsføring f.eks. outdoorreklamer 
 
Kampagnen fik opmærksomhed  
Klimabevægelsen Danmark og Vegetarisk Forening valgte i juni 2021 at stævne Danish Crown for overtrædelse af markedsføringslovens § 5, der vedrører vildledende handlinger. I juni 2022 vurderede byretten i Randers, at sagen var af principiel karakter og derfor skulle starte ved Vestre Landsret i stedet. 
 
Sagen blev hovedforhandlet i december 2023.  
 
Danish Crown brug af miljøudsagn i markedsføringen var vildledende 
Vestre Landsret dom i sagen mod Danish Crown, hvor spørgsmålet om virksomhedens markedsføring af grisekød ved brug af udsagnene “Dansk gris er mere klimavenlig end du tror” og “Klimakontrolleret gris” fastslog, at slagterivirksomheden ikke i tilstrækkelig grad havde styr på dokumentationen, og anvendelsen af “klimakontrolleret gris” derfor var vildledende.  
 
Danish Crown blev frifundet for, at påstanden ”Dansk gris er mere klimavenlig end du tror” var vildledende. 

Sagens vej til Højesteret 
Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening valgte i marts 2024 at anke Vestre Landsret dom til Højesteret for at få deres vurdering af om bl.a. påstanden ”dansk gris er mere klimavenlig end du tror” var vildledende. Indholdet af organisationernes påstande var:  

  • Danish Crown A/S, skal anerkende at have overtrådt markedsføringsloven ved at have gjort brug af udsagnet ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”.  
  • Det forbydes Danish Crown A/S at anvende udsagnet ”Dansk Gris er mere klimavenlig, end du tror” i virksomhedens markedsføringsmateriale, i en periode på 5 år fra indlevering af ankestævning. 
  • Det forbydes Danish Crown A/S at anvende udsagnet ”Klimakontrolleret” i sammenhæng med den i sagen omhandlende certificeringsordning.

  • Danish Crown A/S skal senest 14 dage efter dom offentliggøre en fældende doms begrundelse og resultat i en periode på ikke under 14 dage på forsiden af hjemmesiden under domænenavnet danishcrown.com.  

Danish Crown valgte efterfølgende at meddele Højesteret, at de tog bekræftende til genmæle overfor de påstande, der i sagen var nedlagt af Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening.  
 
Dermed accepterede Danish Crown, at anvendelsen af de pågældende udsagn ikke overholdt markedsføringslovens krav og accepterede desuden et forbud mod at anvende udsagnene i enhver markedsføring fremadrettet.

Højesterets afgørelse
”Da Danish Crown A/S har taget bekræftende til genmæle, afsiges der dom i overensstemmelse med Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmarks påstande."

Dermed blev enden på klimagrisen, at Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening opnåede det, de ønskede, med sagsanlægget mod Danish Crown. 

Læs Vestre Landsrets dom her.

Læs Højesterets dom her.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil