Gemt

Ny virksomhedsordning for dobbelttrailere: Træder i kraft 1. november 2024

21. august 2024

Transportministeren opretter en virksomhedsordning for vognmænd, der ønsker at køre med dobbelttrailere på danske motorveje. Dansk Erhverv har længe kæmpet for ordningen, der træder i kraft til 1. november 2024. 

Den 1. november 2024 træder en ny virksomhedsordning for vognmænd, der ønsker at køre med dobbelttrailere på danske motorveje, i kraft.

Ordningen betyder, at transportvirksomheder får mulighed for at køre ud med de ekstra lange lastbiler fra deres egne adresser.

I dag er det kun tilladt at køre med dobbelttrailere på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup, og lastbiltrailer har kun mulighed for at blive samlet til et dobbelttrailervogntog på én af lokationerne.

Ordningen gør det lettere for vognmændene, og de sparrer en masse omvejskørsel, når de fremover kan køre direkte ud på motorvejsnettet.

”Det har været en mærkesag for Dansk Erhverv at få indført virksomhedsordningen, og vi er glade for, at ministeren nu imødekommer et meget efterspurgt ønske fra branchen. Det er afgørende, at det bliver muligt at køre med dobbelttrailere på hele motorvejsnettet, så vi får hele landet med. Vi arbejder på, at der ifm. finanslovsforhandlingerne kan findes midler til det formål”, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.

Der åbnes for ansøgninger under ordningen fra 1. november 2024. Ansøgere skal betale et administrationsgebyr på 50.000 kroner, der går til Vejdirektoratets behandling af ansøgningen. I forbindelse med den enkelte ansøgning skal det afklares, hvad det kræver at tilpasse vejnettet fra ansøgerens virksomhed til motorvejsnettet. Efterfølgende skal ansøgeren i samarbejde med den relevante kommune beslutte at gennemføre tilpasningen af vejnettet, hvor ansøgeren afholder udgiften.

”Vi er uforstående overfor, at der bliver indført et stort gebyr på at ansøge under ordningen. Fordelen for samfundet ved mindre trængsel og færre udledninger er så store, at ordningen burde være gratis at ansøge. Det er også en udfordring, at kommuner og virksomheder ender med regningen for vejanlæg ud til for eksempel et erhvervsområde – her kunne en økonomisk ramme på finansloven være med til at udbrede brugen af dobbelttrailere endnu mere”, siger Jesper Kronborg.

Vejdirektoratet vil i løbet af efteråret udarbejde vejledninger til ansøgere og kommuner, der ønsker at blive tilkoblet dobbelttrailervejnettet.

Tænk dobbelttrailere ind i infrastrukturen fra start
Dansk Erhverv opfordrer desuden til, at der tages højde for dobbelttrailere ifm. anlæggelsen af de mange nye vejprojekter, der i disse år er under planlægning. Der er nemlig eksempler på, at nogle motorvejsprojekter i dimensioneringen af tilslutningsanlæg mv. ikke tager højde for de ekstra lange lastbiler. Det gælder for eksempel projekterne på den Østjyske motorvej E45 fra Vejle til Aarhus N og udbygningen af tre tilslutningsanlæg ved Randers.

Kontakt

Transport

Kristian Baasch Pindbo

Fagchef for tung transport