Gemt

Nye tal: 7 ud af 10 danskere foretrækker at hente deres pakker i pakkeshops

27. august 2024

Det er mest bekvemt for danskerne, at deres onlinekøb leveres til en pakkeshop, og derfor er det også deres foretrukne leveringsform. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for juli. 

”Bekvemmelighed er det afgørende omdrejningspunkt i e-handel. Derfor giver det også god mening, at du vil helst have pakken leveret, hvor det er nemmest for dig – og det er ofte pakkeshoppen,” siger branchedirektør for Digital handel, Carsten Rose Lundberg, i en kommentar til Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for juli 2024.  

Den viser, at den foretrukne leveringsform er pakkeshops (69%) efterfulgt af privatadressen (50%) og med pakkeautomaterne på tredjepladsen (22%). 

 

”Det er vigtigt selv at kunne bestemme tid og sted for levering, og vi ser da også et pænt spring på 13 procentpoint fra 56% i 2020 til 69% i 2024 for levering til pakkeshops. I samme periode er levering hjemme faldet fra 59% til 50%, når danskerne skal udpege deres foretrukne leveringsform,” uddyber han. 

Hver tredje vil betale for hurtig levering 
Analysen viser også, at 30 pct. af forbrugerne er villige til at betale ekstra for en ekspreslevering. Blandt forbrugerne er størstedelen (21 pct.) dog kun villige til at betale mellem 5-10 kr. mere for denne ekstra service. 

Fordelt på befolkningsgrupper er det næsten halvdelen af børnefamilierne (48 pct.), som er villige til at betale mere for ekspreslevering. Dette er efterfulgt af de unge, hvor ca. 2 ud af 5 (39 pct,), er villige til at betale mere for en hurtig levering. Knap hver 8. pensionist (13 %) vil betale ekstra. 

Brug af ekstra services
Blandt de services, der tilbydes i forbindelse med køb levering af fysiske varer på nettet, er levering på aftalt sted den mest populære service blandt forbrugere i juli 2024. 43 procent af forbrugerne har anvendt denne service i år.

Levering i et bestemt tidsinterval er også en hyppigt anvendt service indenfor levering. Ca. hver fjerde (26 procent), har benyttet denne service ved levering af varer i år. Andre services er bl.a. mulighed for sammedagslevering, som 8 procent af forbrugerne har anvendt i år, ligesom 7 procent har benyttet sig af ekspreslevering. Et fåtal af forbrugerne (6 procent) har også tilkøbt ekstra service i form af at have betalt ekstra for en bæredygtig levering eller bæredygtig emballage. 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen.

 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent