{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
29. august 2024
Stort set alle danskere kender Black Friday. Og rigtig mange af dem handler, når det store udsalg rammer Danmark – sidste år blev der omsat for knap fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday.
Konkurrencen om kunderne er stor på dagen, og et godt salg kræver god forberedelse. Derfor har vi bedt to eksperter gøre dig klogere på, hvordan du forbereder dig godt. Og da Black Friday også er for B2B’er og mange af tendenserne i B2C-verdenen også rykker ind i B2B’ernes univers, så har vi også tænkt jer ind i artiklen.
I år falder Black Friday den 29. november.
Tre gode råd om e-mailmarketing
En vigtig del af forberedelsen til Black Friday er et godt e-mailmarketing-flow. Det ved Oliver Seiffiert stort set alt om. Han er nemlig medstifter og adm. direktør i e-mailmarketingbureauet Poetype.
Her får du Oliver Seifferts tre bedste råd om e-mailmarketing i forbindelse med Black Friday.
Opret en VIP/Early Access liste
En af de mest effektive måder at skabe opmærksomhed omkring dine kommende Black Friday-tilbud er ved at tilbyde en VIP eller Early Access liste. Denne tilgang fungerer ikke kun som en teaser, men skaber også en følelse af eksklusivitet og engagement blandt dine kunder. Når folk tilmelder sig en sådan liste, bliver de opmærksomme på, at der er noget stort på vej, og dette forpligter dem psykologisk til at følge op på dine tilbud, når dagen oprinder.
Ugerne op til vil folk også i stigende grad skifte mindset til at købe til Black Friday og ikke med det samme. Derfor oplever mange webshops en nedgang i omsætning, selvom trafikken ikke er ændret i samme omfang, da folk “researcher” op til BF.
Nedgangen i omsætningen er ikke mistet, men alene bare bundet til at ligge i BF-perioden, er man smart så udnytter man denne "søge/inspirationsfase" til at få så mange som muligt på VIP eller Early access listen, på den måde så udnytter man potentialet i denne periode. Det betyder også, at man i lavere grad behøver og kæmpe for klienterne under BF, fordi man langt forud har fået dem committed til din BF og endda på en kanal, hvor du selv har ejerskabet. Derfor kan det muligvis være en metode att flytte mere omsætning fra paid kanaler over til owned media, så du ikke behøver at bruge store summer penge på spend i den dyre periode.
Vi har set denne strategi virke godt for flere af vores kunder, som har hævet indtjeningen under Black friday. Derudover er indbakken et af de vigtigste steder for forbrugerne under Black Friday. Mange forbrugere ser aktivt efter tilbud fra de virksomheder, de er interesserede i, direkte i deres email-indbakke. Dette står i kontrast til sociale medier, hvor feedet bestemmer, hvad brugerne ser.
Øg din Email volumen imens du varierer indholdet
Det er velkendt, at email-volumen stiger markant op til og under Black Friday, og forbrugerne er bevidste om dette. Mange virksomheder er tilbageholdende med at øge deres email-volumen af frygt for at overbelaste deres abonnenter, men under Black Friday-perioden kan du med fordel skrue op for antallet af udsendte kampagner. Det virker bedst, hvis indholdet varierer med forskellige fokuspunkter og tilbud, da det ellers opfattes i højere grad som spam. For at udnytte Black Friday effekten og muliggøre en højere frekvens i antal af mails uden det opfattes mere forstyrrende, så anbefaler vi altid at du laver en Black friday univers i din email marketing. Det betyder at du laver nye templates til din leadgen, kampagner/nyhedsbreve og endda ændre designs i alle dine automation-mails.
Bonus tip: Giv dine modtagere mulighed for at afmelde sig fra e-mail marketing under Black Friday uden at de afmelder sig helt. November er måneden med flest e-mail afmeldinger hvert år, da volumen stiger, og derfor giver det mening at lade folk afmelde sig for en periode
Brug SMS som et alternativt kommunikationsmiddel
I en tid, hvor email-indbakkerne flyder over med Black Friday-tilbud, kan det være en effektiv strategi at supplere din email-marketing med SMS-marketing. SMS giver dig mulighed for at nå dine kunder på en mere direkte og personlig måde, hvilket kan være en fordel, når du vil sikre, at vigtige beskeder, såsom tidsbegrænsede tilbud eller eksklusive rabatkoder, bliver set.
Dog bør du være mere tilbageholdende med volumen på SMS-udsendelserne, da denne form for kommunikation opfattes som mere forstyrrende end emails.
Er Black Friday også for B2B’ere?
Ja, det er det. Det mener Lars Skjoldby, som er partner i markedsføringsbureauet Become. Her får du hans bedste råd til, hvordan man som B2B’er kan øge salget i forbindelse med Black Friday.
Min erfaring fortæller mig, at flere B2B-virksomheder bør være mere nysgerrige på Black Friday. Virksomheder kan bruge dagen til at opnå synlighed og udnytte, at mange er på jagt efter nye muligheder og tilbud.
Der ligger gode muligheder i at udnytte dagens momentum og den høje købelyst. Selvom Black Friday traditionelt set forbindes med forbrugerhandel, kan B2B-virksomheder sagtens drage fordel af den øgede opmærksomhed på gode deals og eksklusive rabatter.
Især som B2B-ehandelsvirksomhed kan du hoppe med på tilbudsvognen og lave eksklusive rabbatter, der er relevante for erhvervskunder. Du kan også tilbyde volumenrabatter fx “Køb 100 enheder, få 20 % rabat”. Men det behøver ikke kun være prisbaserede kampagner.
Vi ser også succesfulde kampagner med “Køb X og få en gratis gave med” eller “Køb ét år, få to måneder gratis” fra abonnementstjenester. Sådan undgår du samtidigt at devaluere sine priser.
Du kan også vælge at tilbyde noget ekstra til dine eksisterende kunder; en opgradering, en sparringssamtale eller noget tredje.
Der er mange måder, hvorpå Black Friday kan være en effektiv måde at tiltrække nye leads, styrke relationer til eksisterende kunder eller skabe mersalg. Vær kreativ og vælg den type kampagne, der passer jeres virksomhed.
En pointe er desuden, at vi oplever, at flere B2B virksomheder skal være ude i bedre tid op til Black Friday. Sælger du fx emballage til webshops, så giver det bedre mening af lave Black Friday-kampagnen allerede i oktober, så kunderne kan nå at fylde lageret med emballage inden dagen kommer.