Gemt

Ny praksis for Forbrugerombudsmanden i forbindelse med “tagging” på sociale medier

27. august 2024

Forbrugerombudsmanden har netop politianmeldt virksomheden Secondfootballshirts, der ved flere lejligheder har afholdt konkurrencer på de sociale medier, hvor deltagere skulle tagge andre brugere. Det er ud fra Forbrugerombudsmandens vurdering et brud på markedsføringslovens spamforbud.

Sagen kort
Sagen startede helt tilbage i marts 2024, hvor Forbrugerombudsmanden modtog en klage over et opslag på TikTok fra Secondfootballshirts. Her havde virksomheden lagt et opslag ud med en konkurrence, hvor man skulle ”tagge to venner i kommentarfeltet”, hvis man ville deltage i konkurrencen. Det fik Forbrugerombudsmanden til at rette henvendelse til Secondfootballshirts for at informere dem om de gældende regler for konkurrencer på sociale medier. Det stoppede dog ikke virksomheden fra igen at bryde spamforbuddet, da der 17 dage senere blev lagt en ny konkurrence op på mediet Instagram med de samme betingelser for deltagelse. Denne gang skrev virksomheden dog: ”Fortæl fire venner om konkurrencen i kommentarfeltet”. Deltagerkravet i de pågældende konkurrencer kan ifølge Forbrugerombudsmanden sidestilles med et krav om at tagge andre brugere i kommentarfeltet. Det er dermed ikke nok at ændre beskrivelsen fra at ”tagge” til at ”fortælle”, da det ikke er muligt at fortælle andre om en konkurrence online uden at gøre brug af tag-funktionen.

Juridisk baggrund
Brud på spamforbuddet er beskrevet i markedsføringslovens § 10, stk. 1, hvor det fremgår, at virksomheder ikke må sende mails, sms’er eller elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring, medmindre der er blevet givet samtykke til henvendelsen. Her tolkes ”elektronisk post” bredt, da det er teknologineutralt. Forbuddet skal sikre, at brugernes personoplysninger og privatliv er beskyttet uanset hvilken teknologi, tjenesten baserer sig på.

I forbindelse med sagen har Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtalt: ”Virksomheder må ikke markedsføre sig via mails, sms’er og anden elektronisk post, medmindre de har modtagerens samtykke. Når brugere af sociale medier tagges i kommentarfelter, så får de en notifikation herom, og det er elektronisk post, som kræver samtykke”.

At tagge eller ”fortælle” brugere om en konkurrence på f.eks. Instagram er dermed i strid med spamforbuddet, da konkurrencer med deltagerkrav formuleret på sådan vis kan føre til, at deltagere tagger andre brugere i kommentarfeltet, der ikke har givet samtykke til det.

Brud på spamforbuddet kan udløse bødestraf, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Det blev blandt andet slået fast i Retten i Kolding fast den 5. maj i 2022, hvor en virksomhed blev idømt en bødestraf for at overtræde spamforbuddet ved at have afholdt konkurrencer på sociale medier, hvor det var et krav at tagge andre for at deltage.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil