Øget tilsyn med affaldssortering fra 2025: Sådan forbereder du dig bedst
Fra 2025 øges antallet af tilsyn med virksomhedernes affaldssortering betydeligt. Her guider vi dig til, hvordan du allerede nu kan forberede dig og potentielt undgå fysisk tilsyn.
Fra 2025 er der større risiko for at få tilsyn med din virksomheds affaldssortering.
Det blev politisk besluttet i 2022 med visionen om en klimaneutral affaldssektor.
Tilsynsfrekvensens øges til følgende:
- Fra 2025 skal hver 15. virksomhed udtrækkes til administrativt tilsyn og hver 75. virksomhed udtrækkes til fysisk tilsyn.
- Fra 2027 skal hver 3. virksomhed udtrækkes til administrativt tilsyn og hver 15. virksomhed udtrækkes til fysisk tilsyn.
Forskellen på administrative og fysiske tilsyn:
De nye regler er indskrevet i affaldstilsynsbekendtgørelsen. Her fremgår det bl.a., at der udføres henholdsvis administrative og fysisk affaldstilsyn.
Administrative tilsyn udføres af Miljøstyrelsen. Tilsynet gennemføres ved at se på data i det nationale affaldsdatasystem. Her vil Miljøstyrelsen vurdere, om de indberettede affaldsmængder ser retvisende ud for en virksomhedstype som jeres.
Hvis affaldsmængderne ikke findes retvisende, så kan Miljøstyrelsen beslutte, at der skal udføres et fysisk tilsyn ved jer. De vil dog som udgangspunkt først kontakte jer skriftligt, for at I har mulighed for at uddybe eventuelle uoverensstemmelser.
Fysiske tilsyn udføres for langt de fleste virksomheder af kommunen. Får I i dag tilsyn fra Miljøstyrelsen (såkaldte listevirksomheder), eller er i affaldsbehandler eller affaldsindsamler, så udføres det fysiske tilsyn af Miljøstyrelsen.
I betaler selv for tilsynet
Både de fysiske og administrative tilsyn bliver gebyrfinansieret. Det er forventningen, at der kommer en fast takst for de administrative tilsyn. Fysiske tilsyn vil blive opkrævet på baggrund af den brugte tid.
Sådan forbereder I jer bedst
Der er særligt to ting, I kan gøre, for at forberede jer på tilsyn:
For det første... Særligt for virksomheder der bruger en kommunal ordning til affaldsindsamling. Der vil for jer ikke været registreret data i affaldsdatasystemet. For private affaldsindsamlere er der krav til, at de skal opgøre affaldsmængder for den enkelte affaldsproducerende virksomhed. Samme krav er ikke gældende, når kommunen indsamler affaldet. I kan derfor ikke tjekke affaldsdata i affaldsdatasystemet. I skal i stedet være opmærksomme på at svare på en eventuel henvendelse fra Miljøstyrelsen i forbindelse med administrative tilsyn.
|
For det andet... |
Konsekvenserne for manglende affaldssortering
Der står i den politiske aftale fra 2022 at ”Affaldstilsynet skal indledningsvist have en vejledende karakter…”. Det er derfor Dansk Erhvervs forventning, at tilsyn kan medføre, at I får pålagt at ændre jeres affaldssortering, herunder at få flere affaldsspande til sortering, hvis I ikke lever op til kravene.
Efterleves kravene ikke, så kan det i sidste ende medføre bøde. Det er dog sjældent, at manglende affaldssortering har medført bøde, men nu kommer der større fokus på det fremadrettet.
Ny vejledning skal hjælpe virksomhederne
Miljøstyrelsen har udarbejdet en vejledning, som skal hjælpe virksomhederne. Formålet med vejledningen er at få forberedt virksomhederne til både det administrative og fysiske tilsyn.
Har du styr på dit affald?

Nye krav til affaldssortering - sorte affaldsposer må ikke bruges på forbrændingen fra 1. juli 2025
Fra den 1. juli 2025 er der krav til, at virksomheder skal anvende klare plastsække ved aflevering af erhvervsaffald til forbrænding. Har I sorte affaldsposer, så husk at bruge dem inden denne dato.

Fire myter til skraldespanden: Derfor virker affaldssortering
Affaldssortering kan virke frustrerende, især hvis du har hørt, at det hele alligevel blandes sammen, brændes af eller ender på asiatiske strande. Men passer det? Få svaret og forklaringen her.

Øget tilsyn med affaldssortering fra 2025: Sådan forbereder du dig bedst
Virksomheder har pligt til at sortere deres affald. Og fra 2025 øges antallet af tilsyn med virksomhedernes affaldssortering betydeligt. Her guider vi dig til, hvordan du allerede nu kan forberede dig og dermed måske slippe for fysisk tilsyn.

Genbrug vs. Genanvendelse: Se videoen og forstå forskellen
Kan koppen indeholde genbrugt materiale? Og er der forskel på om målet går på genanvendelse eller genbrug? Det giver en kort video dig svaret på her.

Guide til affaldshåndtering: Sådan skal reglerne og begreberne forstås
Affaldshåndtering er mere end sortering, men reglerne er komplekse og begreberne mange. Derfor hjælper Dansk Erhverv dig nu, så du er i stand til at træffe de rette valg. Bliv klogere med denne guide

Affaldssortering på arbejdspladsen: Få en nem 5-trins guide
Fra 2023 gælder der nye krav til sortering af affald på arbejdspladsen. Er I ikke gået i gang med at få opsat affaldssortering, eller er I endnu ikke i mål, så få her en guide til de vigtigste step i processen.

Nu får 41.000 danske virksomheder et større ansvar for deres emballage: Se her, om din virksomhed er omfattet
Udvidet producentansvar for emballage træder i 2025 i kraft i Danmark, men allerede nu skal virksomhederne registreres. Virksomhederne har selv pligt til at holde sig orienteret om reglerne. For at hjælpe vejleder Miljøstyrelsen nu om, hvilke virksomheder der er omfattet.

Affaldssortering: Hvem har ansvaret, når affaldet ikke bliver sorteret korrekt? Her er reglerne, du skal kende!
De nye regler for affaldssortering giver anledning til en del tvivl og spørgsmål hos mange virksomheder. Her giver vores ekspert svaret på et af de spørgsmål, som flest medlemsvirksomheder stiller til Dansk Erhverv: Hvem har ansvar for, at affaldet bliver sorteret korrekt?

Affaldssortering giver udfordringer: 3 ud af 10 virksomheder kender ikke de nye krav
I 2023 trådte de nye krav til affaldssortering på arbejdspladsen i kraft, men det er stadig svært for virksomhederne at finde hoved og hale på de nye regler. Ny analyse viser, at 3 ud af 10 virksomheder ikke kender til kravene, og det understreger behovet for bedre vejledning.

Affaldssortering: Har I styr på, hvor mange affaldsspande I skal have? Video på et minut giver svaret
I 2023 kom der nye krav til sortering af affald på arbejdspladsen. Men har du fået helt styr på reglerne? Er I endnu ikke kommet i gang med affaldssortering, eller er du i tvivl om, hvorvidt I overholder reglerne, så se med her

Nu skal der sorteres affald. Men hvor er vejledningen?
Det giver udfordringer i erhvervslivet, at der ikke findes national vejledning til at sikre et ensartet tilsyn med virksomhedernes affaldssortering, mener Dansk Erhverv. Det kan hjælpe både virksomheder og kommuner og vil skabe mere ens regulering på tværs af landet.

Virksomheder oplever udfordringer med nye krav til affaldssortering
Pr. 1. januar 2023 blev der indført nye krav til affaldssortering for erhverv, hvor husholdningslignende affald skal sorteres efter samme kriterier som for private husholdninger. Dansk Erhvervs undersøgelse viser, at mange virksomheder oplever udfordringer med dette i kunde-/gæsteområder.