{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. april 2024
For at øge genanvendelsen af affald trådte nye krav til affaldssortering på arbejdspladsen i kraft i 2023. Reglerne betyder kort fortalt, at man i virksomhederne som minimum skal sortere i følgende 10 affaldstyper; madaffald, papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner, farligt affald, tekstilaffald og restaffald. Men mange virksomheder kender ikke kravene til affaldssortering, og det er et problem.
En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at 3 ud af 10 virksomheder samlet set ikke kender til kravene. 16 pct. svarer, at de har hørt om dem, men ikke kender til dem. 10 pct. svarer, at de ikke har hørt om dem, mens 4 pct. svarer ”ved ikke”.
Selvom størstedelen svarer, at de kender til reglerne, så er det et problematisk, at så mange virksomheder forsat ikke kender dem, over et år efter kravene er blevet indført. For affald der kan genanvendes, skal genanvendes - derfor er det et problem, hver gang genanvendeligt affald ender i forbrændingen.
Dansk Erhverv: Virksomhederne skal vejledes bedre
Opfordringen fra Dansk Erhverv har siden indførelsen af reglerne været klar – der skal laves nationale vejledninger.
De skal både hjælpe virksomhederne i forhold til, hvordan de skal sortere og kommunerne i forhold til tilsyn med reglerne.
Alle virksomheder bliver lige nu bombarderet med nye grønne krav. Det gør det svært at holde sig orienteret og have overblik over alle de nye krav. Derfor er det ekstra vigtigt med målrettet kommunikation, der indeholder praktiske eksempler, der er nemme at forstå. Virksomhederne vil gerne leve op til kravene, men de skal vide de eksisterer.
Særligt et sted giver store udfordringer
De nye regler om affaldssortering gælder også i kunde-/gæsteområder. Det kan f.eks. være på hoteller, i butikker eller i områder med mødelokaler. Og kravene betyder her, at der også skal sorteres i 10 affaldstyper i disse områder, hvis affaldet fremkommer.
Undersøgelsen viser at over halvdelen af Dansk Erhvervs medlemmer har affaldsspande i kunde-/gæsteområder, og mere end halvdelen af disse medlemmer oplever udfordringer. Den udfordring flest oplever (49 pct.) er manglende plads. Den anden flest oplever som en udfordring (39pct.) er, at kunderne er dårlige til at sorterere.
Virksomhederne bør ikke være ansvarlige for gæsternes (manglende) sortering
Fra Dansk Erhvervs side har vi lige fra begyndelsen af argumenteret for, at reglerne i kunde-/gæsteområder skal ændres. Det kan ikke være rigtigt, at virksomhederne stilles ansvarlige for, hvordan gæsterne sorterer. Undersøgelsen viser nemlig også, at der opleves særlige udfordringer med dårlig sortering fra gæster
Virksomhederne kan gøres ansvarlige for at stille muligheden for sortering til rådighed, men de skal ikke være ansvarlige for, hvordan - og om- gæsterne sorterer eller ej. Der er forskel på at sikre korrekt sortering fra medarbejdere, og så fra gæster og det skal afspejles i reglerne, hvis det står til Dansk Erhverv.
Ligeledes mener vi i Dansk Erhverv, at reglerne for sortering i kunde-/gæsteområder skal ligestilles kravene til sortering i offentlige områder, hvor kommunen er ansvarlig for indsamling f.eks. i parker. Her er der i dag ingen krav til sortering i de 10 fraktioner.