{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
02. maj 2024
Hvem har ansvaret, når kunden smider bonnen i affaldsspanden til madvarer? Og hvad gør man, når en kundes plasticemballage ryger i papirspanden?
De spørgsmål giver anledning til en del undren hos mange danske virksomheder. Derfor har vi bedt chefkonsulent og affaldssorteringsekspert i Dansk Erhverv Marianne Ladekarl Thygesen om at komme med svarene og klæde din virksomhed bedst muligt på til de nye krav.
Desværre er reglerne ikke til virksomhedernes fordel.
Er det virksomheden eller kunden, der har ansvaret for, at affaldet bliver sorteret korrekt?
Det har du som virksomhed, fordi det affald, kunderne smider ud, betragtes som erhvervsaffald, og som virksomhed er du ansvarlig for, at alt jeres erhvervsaffald er sorteret i henhold til reglerne.
Det gælder både det affald, som medarbejderne smider ud, men også det affald, som kunder eller gæster smider ud eksempelvis i storcentre, på hoteller, konferencecentre, butikker eller hvor du ellers driver virksomhed.
Nederst på siden kan du blive klogere på reglerne for sortering af erhvervsaffald.
Er der undtagelser?
Der er som udgangspunkt ingen undtagelse fra reglerne.
Og så alligevel.
Reglerne om sortering gælder ved afhentning af affaldet, derfor kan virksomheden vælger at kunderne ikke selv skal sorterer men at virksomheden i stedet for sorterer for kunderne inden afhentning af affaldet.
Hvad kan jeg gøre for at undgå problemer?
Der er flere ting, du kan overveje, inden du opsætter skraldespande i kundeområder:
Disse kombinerede indsamlinger er tilladt: |
|
Hvad er konsekvenserne for manglende sortering?
Det er politisk besluttet, at tilsyn med virksomhedernes affaldssortering skal øges. Det betyder, at det fra 2025 er hver 15. virksomhed, der skal udtrækkes til et administrativt tilsyn.
Hvis reglerne ikke overholdes, vil det i første omgang medføre dialog med myndighederne for at få rettet op på affaldssorteringen. Lykkes det ikke, kan det i sidste ende medføre bøde.