{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. februar 2024
EU-Kommissionens forslag pålægger producenterne af en række varegrupper (se fakta boks) at tilbyde forbrugerne reparationer efter udløbet af reklamationsfristen med mindre, at det ikke er teknisk muligt at reparere produktet. I sidste ende er det så op til den enkelte forbruger at beslutte, om de ønsker produktet repareret eller om de heller vil købe et nyt produkt. Det forventes, at listen over omfattede produkter vil vokse i løbet af de kommende år.
Ny platform skal hjælpe forbrugerne
Som et led i arbejdet med at fremme reparationer vil EU-kommissionen oprette en fælles europæisk platform med informationer til forbrugerne om, hvor de kan få repareret deres produkter. Samtidig vil Kommissionen lave et standardiseret informationsskema, som reparatørerne kan vælge at benytte, når de kommunikerer med forbrugerne. Skemaet vil blandt andet indeholde oplysninger om priser, muligheden for låneprodukter og andre betingelser for gennemførelsen af reparationen.
Reparationer kan give længere reklamationsret
Med det nye direktiv bliver der også foretaget ændringer i de ny køberetlige regler. Forbrugerne fastholder indenfor reklamationsperioden det frie valg mellem en reparation eller et nyt produkt. Vælger forbrugerne en reparation bliver reklamationsfristen for hele produktet forlænget med minimum 12 måneder. Medlemslandene kan frit vælge at forlænge perioden, men den må ikke være kortere end 12 måneder.
Reglerne træder tidligst i kraft i 2026
Det forhandlede forslag skal nu endeligt vedtages og derefter har medlemslandene 24 måneder til at få implementeret reglerne i national lovgivning og derefter træder de senest i kraft yderligere seks måneder senere. En forventet ikrafttrædelsesdato i Danmark kunne derfor være 1. juli 2026. Dansk Erhverv har fulgt arbejdet med direktivet tæt og bortset fra bestemmelsen om en udvidelse af reklamationsretten er det Dansk Erhvervs vurdering, at forslaget indeholder en fornuftig balance mellem forbrugernes rettigheder og virksomhedernes forpligtelser.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til de nye regler, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.
Produktgrupper omfattet af direktivet
|