Gemt

Reglerne for markedsføring rettet mod børn ændres

14. februar 2024

Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Nu har Forbrugerombudsmanden opdateret informationen angående, hvornår markedsføring er rettet mod børn og unge, og hvilke særlige regler der i så fald gælder for erhvervsdrivende. Formålet med reglerne er at beskytte børn mod potentielt skadelig markedsføring.

Reklame rettet mod børn og unge
Der er skærpet krav til reklamer når de er rettet mod børn og unge, derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden at reklamerne tydeligt markeres med REKLAME i starten af opslaget.

Det er derudover særligt vigtigt at markedsføringen IKKE:

  • Opfordrer til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd
  • Indeholder omtale eller billeder af:
    • Alkohol og rusmidler
    • Sundhedsskadelige produkter.
  • Udføres på eller via profiler på der tilhører nogle under 15 år.
  • Anvende børn i markedsføringen på sociale medier (medmindre de indgår i en naturlig sammenhæng)
  • Direkte opfordrer børn til at købe eller opfordre deres forældre til at købe et produkt.

Influenter og skjult reklame
Forbrugerombudsmandens hjemmeside er derudover også opdateret med information om influenter og skjult reklame. Disse relateres til nye domme, herunder:

  • Hvornår influenter er erhvervsdrivende
  • Hvad er vurderet som, ”ikke tilstrækkelige reklamemarkeringer”. F.eks. er et tag af virksomheden på opslaget ikke nok.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen udtaler: ”Det er vigtigt, at erhvervsdrivende, der markedsfører sig over for børn og unge, er bevidste om de regler, der gælder, så børn og unge ikke bliver udsat for upassende eller vildledende markedsføring”

Hvis du vil have hjælp til at forstå og navigere under markedsføringslovgivningen. Så kan du kontakte Dansk Erhverv Handel på handel@danskerhverv.dk eller Dansk Erhverv Digital Handel på digital-handel@danskerhverv.dk

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil