{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
09. februar 2024
Danmarks Statistik har netop udgivet overnatningstal for hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrehjem og lystbådehavne i 2023. I alt foretog danske og udenlandske turister 40,1 mio. overnatninger i 2023. Det er en stigning på knap 470.000 eller 1,2 pct. ift. 2022. Dertil skal tilføjes de 23 mio. danske og udenlandske overnatninger i udlejede danske feriehuse i 2023. Tallene for feriehusene opgøres endeligt til april.
Fremgangen vækker glæde hos Dansk Erhverv.
”En stor del af fremgangen i 2023 kan vi takke tyskerne for, da vores sydlige naboer i stor stil søgte både hovedstaden og de øvrige byer samt fastholdt deres kærlighed til danske kyster. Men vi mangler stadig turister fra Sverige, Norge og Kina. Derfor skal der ekstra tryk på markedsføringen af Danmark i udlandet, og ruteudviklingen skal også styrkes,” siger Lars Ramme Nielsen, branchedirektør i Dansk Erhverv.
På trods af de fine tal er fremtiden dog ikke sikret.
”Årets flotte resultater er lykkedes på trods af stor modvind. Rigtig mange virksomheder har manglet personale, og omkostninger på blandt andet energi og fødevarer er steget markant, hvilket har presset indtjeningen mange steder. Der har været godt med gæster, men en særlig indsats i 2024 bliver også at fastholde og øge turisternes forbrug,” siger Lars Ramme Nielsen.
Kongresser og events er vejen frem
Står det til Dansk Erhverv, så skal der satses endnu mere på internationale events.
”Sidste år kunne vi fylde vores venues med kongresser, der var udskudt på grund af coronakrisen. I år er der længere mellem de store internationale kongresser og events som København dyster om at vinde i skønhedskonkurrence med andre destinationer. Planlægningshorisonten for store events er lang. Derfor er det her og nu Danmark skal vinde kongresser og events til de kommende år,” siger Lars Ramme Nielsen.
Særligt de tilbagevendende begivenheder som f.eks. Copenhagen Fashion Week og Copenhagen Gaming Week, hvor sidstnævnte blev holdt for første gang i januar i år, er med til at sikre solid aktivitet udenfor højsæsonen. Men også de enkeltstående kongresser og store sportsevents som VM i landevejscykling er vigtige.
”Vi er glade for engagementet, for de store events kommer ikke af sig selv og forudsætter et stærkt offentligt-privat samarbejde, som vi f.eks. ser udfolde sig VM i landevejscykling. I Dansk Erhverv foreslår vi, at der frem til 2028 årligt afsættes ekstraordinære midler til at forøge tiltrækningen af international møde- og kongresturisme og internationale kulturevents,” siger Lars Ramme Nielsen, branchedirektør i Dansk Erhverv.
Det må ikke blive dyrere at være turist i Danmark
2023 blev endnu et år med stor økonomisk usikkerhed. Men som overnatningstallene viser, så har det indtil videre ikke stoppet forbrugernes rejselyst.
”Turismeerhvervet i Danmark er underlagt højere moms, højere afgifter og dyrere arbejdskraft end konkurrenterne i udlandet. Der er derfor brug for at se på rammevilkårene for at fastholde konkurrenceevnen. I den internationale konkurrence om turisterne spiller prisen på destinationen en stor rolle. Danmark er i forvejen et dyrt land, derfor må og skal vi ikke gøre det dyrere at være turist,” siger Lars Ramme Nielsen.
Dansk Erhverv mener, at det er vigtigt i denne sammenhæng, at det offentlige påtager sig store dele af opgaven og finansieringen af internationale destinationsmarkedsføring. Dette er et kollektivt gode, som ingen andre kan løfte.