Gemt

Se billederne: Modemesse bringer mere end 15.000 gæster til København

01. februar 2024

Copenhagen Fashion Week er meget mere end kindkys, champagne og ekstravagante outfits. For Bellagroup og resten af Københavns oplevelse- og turismebranche er det et afgørende event, der bringer tusindvis af købestærke gæster og branchefolk til byen uden for højsæsonen. Vi var med, da dørene blev åbnet til den 62. udgave af modemessen CIFF – Copenhagen International Fashion Fair i Bella Center Copenhagen

ciff 1_.jpg

Det er let at tabe både kæben og fokus, når man i disse dage træder ind i Bella Center Copenhagen. 

Her spankulerer tusindvis af mennesker rundt mellem godt 1.000 udstillingsstande, hvor danske og udenlandske modevirksomheder viser deres nyeste kollektioner frem.

Oven i det er de store lokaler udstyret med både spisesteder og opsigtvækkende installationer med alt fra spejle og gigantiske sko til enorme vandbeholdere i neonfarver. 

Årsagen er Copenhagen Fashion Week, som løber af stablen i denne uge. Siden 1990’erne har modeugen også været lig med den halvårlige modemesse CIFF, som ejes og drives af Bellagroup, og i år er eventet rekordstort. Derfor er det også en stolt Kevin Helsinghof, der som kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena viser rundt: 

”Vi lægger virkelig mange kræfter i det og har 20 fuldtidsansatte, der året rundt knokler med det, så det er fedt at opleve, at både udstillere og gæster tager så godt imod det.” 

15000 købestærke gæster uden for højsæsonen 
Det er Bellagroup, der arrangerer CIFF, som altid ligger i forbindelse med modeugens officielle showaktiviteter rundt i hele København. Arbejdet med handelsmessen på Amager er mastodontisk, men fordelen er, man som arrangør ikke skal konkurrere med andre byer om eventet, og så ligger det uden for de typiske turismehøjsæsoner: 

”De store, tilbagevendende events, som CIFF under modeugen, men også Bogforum og Copenhagen Gaming er sammen med de store, internationale kongresser det, vi lever af, og det er i høj grad også med til at hjælpe resten af byen, når vi i disse dage tiltrækker flere end 15.000 købestærke gæster uden for højsæsonen. Vi og resten af oplevelses- og turismebranchen ville ikke kunne klare os, hvis vi kun havde de ”almindelige” turister og så nogle af de internationale events, som ofte skifter destination og kalendertidspunkt,” forklarer Kevin Helsinghof. 

Benhård international konkurrence 
At udvikle og tiltrække store events er en enorm opgave, men heldigvis er alle relevante aktører i København gode til at trække i samme retning, lyder det fra direktøren: 

”Der er en forståelse for, hvor vigtige de her events er for hele økosystemet, og at konkurrencen om dem er benhård. Derfor har vi et godt samarbejde med blandt andre Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen, men også med andre hoteller, som dropper konkurrencen for fællesskabets bedste. Det er unikt og helt klart noget, vi skal dyrke.” 

Selvom samarbejdet er godt, så kan Kevin Helsinghof godt pege på nogle områder, hvor der kan gøres mere for, at København bliver foretrukket fremfor eksempelvis Paris, London og Mellemøsten, som gerne poster enorme summer i at tiltrække store events: 

”Jeg synes, at der burde blive lavet en business case på, hvad sådan et super-event giver til resten af byen. Jeg er overbevist om, at det er en god forretning, og hvis vi får tal på det, så kan det også være lidt nemmere for politikerne at sige, at så vil vi gerne give økonomisk støtte til at køre det i gang. Det tager cirka seks år, før et super-event begynder at give overskud, så det vil være en stor hjælp og mindske lidt af den store risiko, vi løber som enkeltstående venue.” 

Woden: Vi kunne ikke undvære modeugen 
En af de godt 1000 udstillere til CIFF 62 er det danske skomærke Woden, som har været med på den københavnske modemesse, siden virksomheden kom til verden for 10 år siden. 

”Det er et virkelig godt udstillingsvindue, hvor vi både møder eksisterende kunder og kommer i kontakt med potentielle kunder, så vi kan simpelthen ikke undvære at være her,” forklarer Rune Mossin, som er sælger i Woden. 

I 2023 opkøbte CIFF den tidligere messekonkurrent, Revolver, og det har gjort en stor positiv forskel, vurderer Runa Mossin:  

”Det er klart bedre med én stor messe, hvor der virkelig er smæk på. Der er større interesse, og der er også nogle større internationale kunder til stede. Det gør det også mere attraktivt for os, og vi håber helt sikkert at lukke nogle aftaler.” 

 

 

Fik du læst?

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent