Gemt

EU vedtager udfasning af diesellastbilen

23. januar 2024

Der bliver fremover stillet skrappere krav til producenterne af lastbiler og busser, der tilskynder til øget produktion af nulemissionskøretøjer. De nye EU-regler sætter bindende mål for, hvor meget CO2 nye køretøjer må udlede, hvis de skal sælges i Europa. For vognmændene kan det betyde, at de grønne køretøjer hurtigere kommer ned i pris. Dansk Erhverv ser fornuften i de nye regler, men har særligt et obs-punkt.

lastbiler_bro.png

Nye busser og lastbiler skal udlede mindre CO2 i fremtiden. Derfor har EU vedtaget strammere krav, der pålægger køretøjsproducenterne at reducere udledningerne væsentligt fra de nye tunge køretøjer, de sender på markedet.

”Det er afgørende med fælleseuropæiske regler, der skubber branchen mod en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Det er en balanceret aftale, der sætter konkrete mål for, at en større og større andel af nye køretøjer på markedet skal være nulemission. For vognmændene vil det betyde, at prisen på den nye teknologi hurtigere kommer ned,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv.

Der er tale om en gradvis udfasning af køretøjer med forbrændingsmotor. Nye lastbiler og turistbusser, der kommer på det europæiske marked i 2030, 2035 og 2040, skal leve op til et krav om hhv. 45 %, 65 % og 90 % mindre CO2-udledning. De krav lever producenterne op til ved at omlægge produktionen til nulemisssionkøretøjer.

Der er også sat et mål for påhængskøretøjer på 7,5 % og et mål for sættevogne på 10 %. For bybusser er der et mål om 100 % nulemission senest i 2035.

"Pitstop" i 2027

Ikke alle dele af vejtransporten er i dag klar eller egnet til at køre på blandt andet el. Derfor er Dansk Erhverv meget opmærksomme på, at aftalen indeholder et ”pitstop” i 2027, der giver mulighed for at evaluere reglerne og eventuelt justere dem i lyset af den teknologiske udvikling.

Om det siger Jesper Kronborg:

”Det er for eksemepel afgørende at tage bestik af, hvor langt man er i udrulningen af drivmiddelinfrastrukturen til nulemissionskøretøjerne, og om det flugter med reglerne til køretøjerne. Derfor gør politikerne klogt i at se på ambitionsniveauet for udfasningen lidt nede ad vejen og eventuelt skrue op eller ned afhængig af, hvor hurtig udviklingen viser sig at være. Det er desuden vigtigt, at der følger økonomisk støtte til vognmændene i denne indledende fase, hvis de rent faktisk skal investere i eldrevne lastbiler, som kan være tre gange så dyre som de dieseldrevne alternativer.”

Læs mere på Rådet hjemmeside her.

Kontakt

Transport

Kristian Baasch Pindbo

Fagchef for tung transport