; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden giver 20.000 kr. i bøde for én spam-mail

11. januar 2024

En virksomhed havde uden samtykke sendt nyhedsbreve til sine kunder, og det fik en kunde til at klage til Forbrugerombudsmanden, som gav virksomheden en bøde. Bøden blev udmålt i forhold til den ene klage, som Forbrugerombudsmanden havde modtaget, da det ikke kunne godtgøres, at der var sendt flere nyhedsmails.


En forbruger handlede i maj 2022 i virksomhedens netbutik og fik efterfølgende besked om, at han nu var blevet tilmeldt virksomhedens nyhedsbrev. Da forbrugeren herefter modtog et nyhedsbrev, klagede han til Forbrugerombudsmanden, som indledte en sag mod virksomheden.

Virksomheden oplyste, at den - inden modtagelse af henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden - selv var blevet opmærksom på, at kunder i forbindelse med køb automatisk – dvs. uden samtykke - var blevet tilmeldt virksomhedens nyhedsbrev. Virksomheden ændrede herefter sin praksis og stoppede udsendelse af nyhedsbreve. Virksomheden ønskede ikke at oplyse, hvor mange personer, der automatisk var blevet tilmeldt nyhedsbreve.

Det fremgår ikke, om virksomheden havde benyttet undtagelsen til spamforbuddet, uden at alle betingelser for det var opfyldt.

Sagen blev afsluttet med, at virksomheden erkendte overtrædelsen og vedtog en administrativ bøde på 20.000 kr.

Reglerne for elektronisk markedsføring
Det er forbudt at sende elektronisk markedsføring - fx nyhedsbreve - til nogen, medmindre, modtageren har givet et gyldigt forudgående samtykke.

Der gælder dog en undtagelse til forbuddet: En virksomhed kan sende elektronisk markedsføring til en kunde, der har købt noget hos virksomheden, når en række betingelser er opfyldt: Kunden skal bl.a. ved afgivelse af sin mailadresse i forbindelse med købet, oplyses om, at mailadressen vil blive brugt til markedsføring, og at han eller hun kan frabede sig dette. Frabeder kunden sig ikke markedsføring, kan virksomheden sende markedsføring for egne, tilsvarende varer eller ydelser.

Hvis en virksomhed benytter undtagelsen til at udsende elektronisk post, uden at betingelserne for det er opfyldt, kan virksomheden få en bøde for overtrædelse af spamforbuddet.

Udmåling af bøden
Bøden er den første, der er givet efter de nye bødetakster, der gælder, når en overtrædelse af markedsføringslovens § 10, stk. 1, er sket den 1. januar 2022 eller senere.

Bøden fastsættes ud fra det antal mails, der er sendt uden samtykke, og hvor mange forhold, der har været. Et forhold vil formentlig være udsendelse af det ugentlige nyhedsbrev.

Bødetaksten er 20.000 kr., når der er sendt mellem 1 og 30 uanmodede mails i en udsendelse.

Se bødetaksterne
1-30 henvendelser: 20.000. kr. pr. forhold

31-50 henvendelser: 30.000 kr. pr. forhold fra henvendelse 31

51-100 henvendelser: 50.000 kr. pr. forhold fra henvendelse 51

Mere end 100 henvendelser: 50.000 kr. + 200 kr. pr. henvendelse fra henvendelse nr. 101

Ved andengangstilfælde forhøjes bødetaksterne i skemaet med 20 pct.

Bliv klogere på markedsføringslovens spamforbud og undtagelserne til spamforbuddet til Dansk Erhvervs webinar ”Indsamler du lovligt samtykke tik markedsføring” den 30. januar 2024 kl. 9.30 til 11.30.

Læs Forbrugerombudsmandens sagsomtale her

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Konsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent