{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. januar 2024
Klassisk havnedrift med containere og bulk sparer allerede millioner af lastbilkilometer på vejene og nye, grønne opgaver står i kø.
Der skal blandt andet skabes plads til energihavne, der kan udskibe, konstruere og servicere havenergi og måske også tage imod energi og omforme det til såkaldte power-to-x produkter. Det kræver yderligere plads og specialisering – og havnene skal have mulighed for at udvide hurtigere end det aktuelt er tilfældet i dag.
De større danske havne er kritisk infrastruktur med stor samfundsmæssig betydning. Pladsen er trang og udvidelser nødvendige.
Mange store danske havne er ved at fremtidssikre kapaciteten til fremtidens vækst, miljørigtige transportformer og den grønne omstilling, og derfor er behovet for yderligere havnekapacitet set i et nationalt perspektiv af stor betydning.
Desværre står vi lige nu med indtil flere barrierer, der gør det svært at udløse havnenes enorme grønne potentiale. Problemet er blandt andet, at det i dag er for besværligt at gennemføre de havneudvidelser, der skal være med til at skabe forudsætningerne for resten af samfundets grønne omstilling – for eksempel behovet for at kunne at udskibe og opstille vindmøller på havet.
Derfor støtter vi det forslag, der har været fremme om en fasttrack-ordning, som organisationen Danske Havne har foreslået, så havne mod merbetaling kan få deres ansøgninger behandlet langt hurtigere.
Samtidig er der p.t. en konkret udfordring ift. tilladelse til klapning, som flere havne oplever, hvilket sætter en bremse på deres udviklingsprojekter.
Det er positivt, at Regeringen har nedsat et havnepartnerskab, som skal komme med en række anbefalinger til udvikling og tiltrækning af kommercielle investeringer i den grønne omstilling, som vi fra Dansk Erhverv deltager i, og som vi håber vil komme med nogle slagkraftige og brugbare anbefalinger.
Du kan læse mere om udfordringerne med sagsbehandlingstider og klapning (som er, når man flytter havbund fra havne og sejlrender til andre, udvalgte steder) og pointerne om det fra Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, på følgende link til Altinget Maritim.