Gemt

Rabat-apps frustrerer netbutikkerne: Sådan undgår du at få delt dine rabatkoder

17. januar 2024

En række virksomheder har gjort det til en levevej at dele netbutikkers rabatkoder. Mens nogle netbutikker er med på ideen, frustrerer det andre. Men hvad kan du gøre for at undgå at få delt dine rabatkoder? Det får du svar på i denne artikel.

I den seneste tid har der været fokus på browser-udvidelser og apps, der - når de er installeret på en computer eller en telefon - kopierer rabatkoder, og deler dem med alle, der har downloadet applikationen.

Det foregår på den måde, at hvis en forbruger, der har browser-udvidelsen installeret, indtaster rabatkoden på en hjemmeside, så ”lytter” browser-udvidelsen på rabatfeltet og gemmer koden. Forbrugeren bliver dog først spurgt, om koden må deles med andre.

Når den næste forbruger, der har browser-udvidelsen installeret, går ind på samme side for at købe noget, får brugeren besked om, at der en rabatkode, og de kan nemt anvende den.

Nogle netbutikker lever fint med det, mens andre føler sig krænkede over, at deres koder bliver delt, forklarer Tina Morell, chefkonsulent i Dansk Erhverv:

”Man kan gøre forskellige ting, men en af de vigtigste er, at man giver kunden klar besked om, at koden ikke må deles med andre.”

Hvad kan man som webshop gøre, hvis rabatkoder ikke må deles?

  • Hvis der er tale om personlige rabatter, kan du gøre modtageren tydeligt opmærksom på, at koden ikke må deles med andre, fx via rabatapps.
  • Du kan gøre koden unik, så den kun kan bruges én gang.
  • Hvis du kun gør brug af personlige rabatkoder, som ikke må deles, kan du meddele udbyderne af de browser-udvidelser og mobil-apps, der spreder dine rabatkoder, at de ikke må deles med andre. Det kan være i strid med netbutikkens ophavsret, god markedsføringsskik m.v., hvis udbyderne af tilbudsapps alligevel vælger at dele koderne med andre.

Hvordan bruger netbutikkerne rabatkoder

  • Rabatkoder kan fx gives til en kunde personligt som fødselsdagsgave, ved tilmelding til nyhedsbrev eller kundeklub, som præmie i en konkurrence eller som et plaster på såret, hvis kunden har haft en dårlig købsoplevelse.
  • Rabatkoder kan også gives til kunder, der fx køber varer for over et vist beløb til brug ved det næste køb.
  • Andre rabatkoder gives til influencers, der kan dele koderne med deres følgere. Ofte med det formål at man som webshop efterfølgende kan se, hvor meget salg den enkelte influencer har genereret.
  • Rabatkoder kan gives til ansatte, der får rabat ved køb hos deres arbejdsgiver, når de bruger koden.
  • Der findes også rabatkoder, der er frit tilgængelige på hjemmesiden eller på nettet.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil