; ;
Gemt

Spam-filtret truer: Lever din virksomhed op til Googles nye krav?

23. januar 2024

Den 1. februar træder Googles nye “sender requirements” krav i kraft. Hvis du ikke opfylder kravene, risikerer du, at dine nyhedsbreve og transaktionelle e-mails ryger i kundernes skraldespand. Av. Heldigvis er der hjælp at hente. 

Antallet af spam-mails og phisning-mails er eksploderet og for at bekæmpe mail-snyderiet, indfører Google nye krav til virksomheder, der sender mere end 5.000 e-mails om dagen til Gmail e-mailkonti - og det gælder alle slags e-mails, altså både nyhedsbreve og transaktionelle e-mails som fx ordrebekræftelser. “ 

“Det er med andre ord rigtig mange virksomheder, der om kort tid bliver mødt af de nye krav. Selvom det kan lyde surt med nye krav, så er det faktisk ikke så skidt. Lever I op til kravene, øger det troværdigheden omkring jeres e-mails, så de ikke fejlagtigt lander i spam-filtret,” siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital handel i Dansk Erhverv.  

Her er de 3 vigtigste ting, du skal vide om de nye krav 
1. Du skal benytte DMARC e-mail autorisation.

Det er et ret så teknisk krav, så hvis ikke det er dig, der sidder med det tekniske, er det den system/samarbejdspartner, der hjælper med at sende nyhedsbreve, og dem, der teknisk sidder med jeres webshop-system, du skal prikke på skulderen. 

2. Man skal kunne framelde sig nyhedsbreve (ikke-transaktionelle e-mails) med ét klik.  

Det betyder konkret, at du ikke først må lede læseren hen til en webside, hvis de vil afmelde sig. Hvis du bruger et af de store nyhedsbrevssystemer, så burde der være styr på det, men check for en sikkerheds skyld. 

3.Få styr på relevansen.

I og med eventuelle overtrædelser af de nye krav kommer til at have indflydelse på alle e-mails, I sender, også de transaktionelle, så er det nu ekstra vigtigt, at jeres nyhedsbreve er relevante og i øjenhøjde med jeres modtageres behov og præferencer, så de ikke markerer dem som spam.  

Bemærk, at Yahoo snart følger trop med tilsvarende krav, så hvis I opererer på markeder, hvor de er store, kan I lige så godt komme i gang med arbejdet der.  

Læs mere om kravene fra Google her  

Skru op for personaliseringen  
Vi har spurgt Rasmus Houlind, som er CXO i Agilic, hvad de nye krav betyder for netbutikkernes arbejde med nyhedsbreve. 

“De nye krav betyder, at du i dine nyhedsbreve skal være endnu mere relevant og have styr på personaliseringen. Det lyder som en ekstra opgave, men tænk på, at segmentering og personalisering giver bedre reaktioner og flere køb. 

“Hvis du som virksomhed ikke sikrer dig relevansen og i øvrigt ikke gør det let at framelde sig (med ét klik), så stiger risikoen for, at du kommer i unåde, og dine mails aldrig når frem. Ikke engang til dem, som gerne vil have dem.”  

“Det er en god lejlighed til at få tjekket om alt er sat korrekt op.” 
Vi har også spurgt Kim Eriksen fra Dtails, hvad man skal gøre, hvis man bruger Shopify. 

“Når kunder handler i din webshop, vil du gerne sikre, at de modtager mails fra dig, sendt fra det rigtige domæne. 

Det er derfor vigtigt at have styr på e-mailindstillingerne, så alle transaktionelle e-mails kommer fra det korrekte domæne - og domænet er beskyttet, så skurkene ikke kan udgive sig for at være dig. 

Det er ekstremt vigtigt, at disse mails kommer frem til indbakken og ikke havner i spam eller reklamemappen. Med korrekt opsat e-mail vil disse mails blive prioriteret og du vil opleve glade kunder. 

Hvis du bruger Shopify så skal du have styr på DMARC indstillingerne inden 1. februar. Hvis det ikke er på plads, vil Shopify sende dine mails fra @shopifyemail.com 

Man kan muligvis slippe afsted med en simpel DMARC opsætning, men vi anbefaler, at man gør det rigtigt og sikrer sig helt. Det er en god lejlighed til at få tjekket om alt er sat korrekt op.” 

Du kan læse mere om det her. 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent