{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. januar 2024
I den konkrete klagesag havde Region Hovedstaden offentliggjort et udbud vedrørende rekruttering af sundhedsfaglige vikarer til regionens hospitaler og psykiatrien. Udbuddet blev fremmet efter reglerne i udbudslovens afsnit III, populært kaldet light-regimet.
Undervejs i udbudsprocessen foretog ordregiver en ændring af det referencekrav, der blev stillet til de potentielle tilbudsgivere. Man gik fra at kræve referencer vedrørende ”levering af sygeplejerskevikarer til et hospital” til at kræve referencer vedrørende ”levering af sygeplejerskevikarer til primær eller sekundær sektor”.
En forbigået tilbudsgiver klagede herefter til Klagenævnet for Udbud med påstand om, at Region Hovedstaden herved havde tilsidesat principperne om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudslovens § 2 ved at have ændret et minimumskrav til tilbudsgivernes tekniske og faglige formåen uden at iværksætte nyt udbud. Derudover nedlagde klageren påstand om, at klagenævnet skulle annullere Region Hovedstadens tildelingsbeslutning.
Klagenævnets kendelse
Klagenævnet for Udbud gav klager medhold i sine påstande, idet klagenævnet fandt, at Region Hovedstaden havde tilsidesat principperne om ligebehandling og gennemsigtighed ved at have ændret et minimumskrav uden at iværksætte et nyt udbud.
I den forbindelse udtaler klagenævnet, at:
”Region Hovedstaden har i udbudsbekendtgørelsen fastsat minimumskrav til teknisk og faglig formåen. Da udbudslovens § 2 efter § 186 også finder anvendelse ved indkøb af sociale og andre specifikke tjenesteydelser over tærskelværdien, har regionen som udgangspunkt foretaget en ændring af et grundlæggende element i strid med ligebehandlingsprincippet ved at ændre kravet om teknisk og faglig formåen ved ændringsbekendtgørelsen.”
Herudover fandt klagenævnet ikke, at Region Hovedstaden havde løftet bevisbyrden for, at ændringen af minimumskravet ikke var egnet til at påvirke potentielle tilbudsgiveres deltagelse i udbuddet og ikke havde fordrejet konkurrencen mellem tilbudsgiverne.
Herefter annullerede klagenævnet Region Hovedstadens tildelingsbeslutning i overensstemmelse med klagerens påstand herom.
Hvad betyder kendelsen?
Med kendelsen fastslår Klagenævnet for Udbud, at det følger af de almindelige udbudsretlige principper, at der – også i light-regimet – gælder det udgangspunkt, at en ændring af grundlæggende elementer i udbudsmaterialet undervejs i udbudsprocessen kræver nyt udbud.
Kendelsen er navnlig interessant, fordi light-regimet adskiller sig på flere punkter fra de almindelige udbudsregler, idet ordregiver ikke:
Disse forskelle til trods har klagenævnet som nævnt lagt til grund, at der i light-regimet gælder det samme udgangspunkt som efter de almindelige regler i udbudslovens afsnit II – altså at grundlæggende ændringer af udbudsmaterialet kræver iværksættelse af et nyt udbud.
Hvad er light-regimet?
Det såkaldte light-regime findes i udbudslovens afsnit III, der giver ordregiverne mulighed for at foretage visse sociale og andre specifikke indkøb under mere lempelige rammer, end hvad der normalt er muligt efter de almindelige udbudsregler i udbudslovens afsnit II.
De almindelige udbudsretlige principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet gælder også for udbud efter light-regimet, men ellers er man som ordregiver frigjort fra en række af de specifikke regler, der følger af udbudslovens almindelige regler.
Det betyder, at ordregiver i højere grad selv kan bestemme, hvordan et udbud efter light-regimet skal gennemføres.