{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. juni 2024
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har med deres første delafrapportering lavet en kortlægning af rejsemønstrene på tværs af land- og byområder. Udvalget kommer med en række nye ideer til mere fleksible løsninger for passagererne, herunder også i landdistrikterne.
Delafrapporteringen indeholder et idékatalog med input til løsninger, som spænder fra mere fleksible løsningersom bus-på-bestilling, mere lempelige rammer for privat betalt kørsel på landet og mulighed for at bruge samkørsel som en del af den kollektive transport. Der peges blandt andet også på løsninger som frivilligbusser, øget udbredelse af delecykler – også uden for de større byer samt fokus på udvikling af de trafikale knudepunkter.
Branchedirektør i Dansk Erhverv, Jesper Kronborg udtaler:
”Der er mange gode elementer i den første delrapport fra ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark. Rapporten leverer en god redegørelse, der er et vigtigt skridt på vejen til at afdække mobilitetsbehovet i både yderområder og i større byer samt belyse, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet.”
Han hæfter sig blandt andet ved, at ekspertudvalget fornuftigt vurderer, at et godt transporttilbud forudsætter, at der fortsat er et hovednet af tog- og buslinjer, som understøtter mobiliteten mellem by og land, og som kan betjene byerne.
Flere investeringer i kollektiv transport
Ekspertudvalget vurderer også, at der er behov for at bringe andre transportløsninger i spil i landdistrikterne og i de mindre byer, herunder løsninger, der er fleksible og brugerdrevne og i højere grad kan sikre en fladedækning, der supplerer hovednettet, som for eksempel dele-cykler og bus-på-bestilling.
”Vi mener i Dansk Erhverv, at der er behov for en solid og velfungerende grundstamme i den kollektive trafik, som består af bus og tog. Derfor er det afgørende, at regeringen fremadrettet prioriterer flere investeringer i den kollektive transport for at skabe et Danmark i balance,” siger Jesper Kronborg.
Han understreger, at det samtidig er vigtigt at se på, hvordan man kan tænke nyt for at forbedre mobiliteten i blandt andet yderområderne. Og her kan et øget fokus på og forsøg med knudepunktsløsninger, som kan understøtte flere mobilitetsformer og forbedre samspillet mellem transportformerne være en af de supplerende muligheder til den eksisterende grundstamme, der kan pege ind i fremtiden mod en bedre mobilitet i blandt andet yderområderne, forklarer han.
Markant rolle i mobilitetssystem
Derudover mener Dansk Erhverv, at indenrigsluftfarten ligeledes bør spille en central rolle i at binde landsdelene sammen samt regionalt – for eksempel med mindre el-fly.
”Indenrigsluftfarten fungerer allerede i dag som den egentlige timemodel, og med det netop vedtaget lovforslag om en passagerafgift vil 100 procent af indenrigsluftfarten være grøn om bare 6 år. Det åbner op for, at indenrigsluftfarten skal spille en markant rolle i det samlede mobilitetssystem,” siger Jesper Kronborg og tilføjer:
”Det er blandt andet. en af vores pointer i Dansk Erhvervs oplæg til en grøn mobilitetsplan, som blev lanceret i april, hvor vi også understreger vigtigheden af at forbedre samspillet mellem transportformerne.”
I Dansk Erhverv ser vi frem til at bidrage til det videre arbejde og ikke mindst til at læse ekspertudvalgets endelige rapport i slutningen af året.