{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
27. juni 2024
Efter en tilbagegang i omsætningen i 2023 på to procent skal den tyske e-handelsgigant Zalando tilbage på vækstsporet. Sådan lød det, da virksomheden tidligere i år fremlagde regnskabet for 2023.
I forbindelse med, at Fabio Baum, som blandt andet er topchef for de nordiske markeder, var til møde med Dansk Erhvervs E-handelsdirektør, Niels Ralund, spurgte vi, hvordan det skal ske.
Svaret kræver, at vi går lidt tilbage.
For over 15 år siden startede Zalando som online detailhandler og fangede det store skift mod online- og mobilshopping. Siden bevægede virksomheden sig fra en detailtankegang til en platformtilgang og begyndte at skabe en platform, der ikke er begrænset af egen lagerbeholdning, men som forbinder kunder og brands direkte. Platformstilgangen har handlet om at bygge en modedestination, der gør alle typer af modeshopping muligt for kunderne.
”Nu er det tid til den næste fase,” siger Fabio Baum og uddyber, at det indebærer, at virksomheden vil skabe et økosystem for mode og livsstil, både inden for og uden for Zalando:
”For det første vil vi udvide vores fokus ud over mode og inkludere flere livsstilsområder, specifikt sport og børn & familie. For det andet vil vi ikke kun fokusere på transaktioner, men også udvikle måder at inspirere og underholde, som engagerer kunderne allerede inden købsøjeblikket.”
Øget fokus på B2B
En anden vigtig del af vækstrategien er en satsning på B2B-delen.
Indtil videre har Zalando skabt en platform for deres partnere, der gør det muligt for dem at forbinde deres lagerbeholdning og drive deres forretning på Zalando. Det er en god platform, men stadig et lukket system, pointerer Fabio Baum:
”Nu vil vi udvide dette ved at tilbyde løsninger, der giver brands mulighed for at drive deres e-handel både på og udenfor Zalando. Vi vil lade dem udnytte alle de muligheder, vi har opbygget gennem de sidste 15 år.
Det kommer til at betyde mange flere transaktioner inden for mode og livsstil, end vi ville kunne opnå med vores B2C-forretning alene.”
Nye muligheder og krav
Den nye strategi rulles ud samtidig med, at der sker store omvæltninger – også indenfor e-handel.
Fabio Baum peger på tre ting, der virkelig rykker ved området i øjeblikket.
Først og fremmest skifter købekraften til en digital-first generation af kunder. I 2028 vil 45 % af befolkningen være Gen Z eller Millennials.
For det andet transformerer generativ AI radikalt, hvordan kunder engagerer sig i mode og livsstil, hvilket gør interaktionerne mere konverserende og personlige. Samtidig gør AI virksomheder i stand til at skabe indhold af høj kvalitet i stor skala.
For det tredje presser både forbrugere og regulatorer på for et lavere miljøaftryk. Selvom unge forbrugere i første omgang kan tiltrækkes af lave priser, vil både kunder og regulatorer i stigende grad kræve højere standarder og drive forandring.
”Kombinationen af disse tre skift, sammen med kompleksiteten og fragmenteringen af det europæiske marked, gør det endnu mere udfordrende for brands og detailhandlere. Behovet for stærke partnerskaber vokser for at kunne konkurrere på tværs af forskellige markeder. Zalandos styrke har altid været at forudsige trends og handle på det rette tidspunkt. Vi mener, at vi står i en lignende situation igen lige nu. Disse skift skaber betydelige muligheder, og alt, hvad vi har bygget op indtil nu, vil hjælpe os med at udnytte dem og øge vores indflydelse,” slutter Fabio Baum.
Fabio Baum er en af hovedtalerne på E-handelskonferencen 2024 –book din billet via nedenstående link