Spring til indhold

Affaldssortering: Hvem har ansvaret, når affaldet ikke bliver sorteret korrekt? Her er reglerne, du skal kende!

02. maj 2024

De nye regler for affaldssortering giver anledning til en del tvivl og spørgsmål hos mange virksomheder. Her giver vores ekspert svaret på et af de spørgsmål, som flest medlemsvirksomheder stiller til Dansk Erhverv: Hvem har ansvar for, at affaldet bliver sorteret korrekt? 

Hvem har ansvaret, når kunden smider bonnen i affaldsspanden til madvarer? Og hvad gør man, når en kundes plasticemballage ryger i papirspanden?

De spørgsmål giver anledning til en del undren hos mange danske virksomheder. Derfor har vi bedt chefkonsulent og affaldssorteringsekspert i Dansk Erhverv Marianne Ladekarl Thygesen om at komme med svarene og klæde din virksomhed bedst muligt på til de nye krav.

Desværre er reglerne ikke til virksomhedernes fordel.

Er det virksomheden eller kunden, der har ansvaret for, at affaldet bliver sorteret korrekt?
Det har du som virksomhed, fordi det affald, kunderne smider ud, betragtes som erhvervsaffald, og som virksomhed er du ansvarlig for, at alt jeres erhvervsaffald er sorteret i henhold til reglerne.

Det gælder både det affald, som medarbejderne smider ud, men også det affald, som kunder eller gæster smider ud eksempelvis i storcentre, på hoteller, konferencecentre, butikker eller hvor du ellers driver virksomhed.

Nederst på siden kan du blive klogere på reglerne for sortering af erhvervsaffald.

Er der undtagelser?
Der er som udgangspunkt ingen undtagelse fra reglerne.

Og så alligevel.

Reglerne om sortering gælder ved afhentning af affaldet, derfor kan virksomheden vælger at kunderne ikke selv skal sorterer men at virksomheden i stedet for sorterer for kunderne inden afhentning af affaldet.

Hvad kan jeg gøre for at undgå problemer?
Der er flere ting, du kan overveje, inden du opsætter skraldespande i kundeområder:

  1. Er en skraldespand nødvendig:
    Der er ingen krav om, at kunderne skal have mulighed for at smide affald ud, overvej derfor om en skraldespand er nødvendig.
  2. Kortlæg hvilket affald der bliver smidt ud i kundeområderne:
    Plast, pap, madaffald osv. Der skal kun opsættes spande for de affaldstyper, der bliver smidt ud.
  3. Overvej, om nogle affaldstyper skal indsamles i samme spand:
    Reglerne tillader, at nogle affaldstyper kan indsamles sammen, det gælder for eksempel metal- og glasaffald. Snak dog altid med jeres affaldsindsamler for at finde de bedste løsninger for jer.
  4. God brugervenlighed sikrer bedre sortering
    Sørg for at det er klart og tydeligt, hvilket affald der skal smides i de forskellige affaldsspande, på den måde reduceres fejlsorteringer.  

Disse kombinerede indsamlinger er tilladt:
  • Papiraffald og papaffald.
  • Metalaffald og glasaffald.
  • Metalaffald og plastaffald.
  • Plastaffald og mad- og drikkekartonaffald.
  • Metalaffald, plastaffald og mad- og drikkekartonaffald.

 

Hvad er konsekvenserne for manglende sortering?
Det er politisk besluttet, at tilsyn med virksomhedernes affaldssortering skal øges. Det betyder, at det fra 2025 er hver 15. virksomhed, der skal udtrækkes til et administrativt tilsyn.

Hvis reglerne ikke overholdes, vil det i første omgang medføre dialog med myndighederne for at få rettet op på affaldssorteringen. Lykkes det ikke, kan det i sidste ende medføre bøde.

Har du styr på dit affald?

Nyhed

Nye krav til affaldssortering - sorte affaldsposer må ikke bruges på forbrændingen fra 1. juli 2025

Fra den 1. juli 2025 er der krav til, at virksomheder skal anvende klare plastsække ved aflevering af erhvervsaffald til forbrænding. Har I sorte affaldsposer, så husk at bruge dem inden denne dato.

Nyhed

Fire myter til skraldespanden: Derfor virker affaldssortering

Affaldssortering kan virke frustrerende, især hvis du har hørt, at det hele alligevel blandes sammen, brændes af eller ender på asiatiske strande. Men passer det? Få svaret og forklaringen her.

Nyhed

Øget tilsyn med affaldssortering fra 2025: Sådan forbereder du dig bedst

Virksomheder har pligt til at sortere deres affald. Og fra 2025 øges antallet af tilsyn med virksomhedernes affaldssortering betydeligt. Her guider vi dig til, hvordan du allerede nu kan forberede dig og dermed måske slippe for fysisk tilsyn.

Nyhed

Genbrug vs. Genanvendelse: Se videoen og forstå forskellen

Kan koppen indeholde genbrugt materiale? Og er der forskel på om målet går på genanvendelse eller genbrug? Det giver en kort video dig svaret på her.

Nyhed

Guide til affaldshåndtering: Sådan skal reglerne og begreberne forstås

Affaldshåndtering er mere end sortering, men reglerne er komplekse og begreberne mange. Derfor hjælper Dansk Erhverv dig nu, så du er i stand til at træffe de rette valg. Bliv klogere med denne guide

Nyhed

Affaldssortering på arbejdspladsen: Få en nem 5-trins guide

Fra 2023 gælder der nye krav til sortering af affald på arbejdspladsen. Er I ikke gået i gang med at få opsat affaldssortering, eller er I endnu ikke i mål, så få her en guide til de vigtigste step i processen.

Nyhed

Nu får 41.000 danske virksomheder et større ansvar for deres emballage: Se her, om din virksomhed er omfattet

Udvidet producentansvar for emballage træder i 2025 i kraft i Danmark, men allerede nu skal virksomhederne registreres. Virksomhederne har selv pligt til at holde sig orienteret om reglerne. For at hjælpe vejleder Miljøstyrelsen nu om, hvilke virksomheder der er omfattet.

Nyhed

Affaldssortering: Hvem har ansvaret, når affaldet ikke bliver sorteret korrekt? Her er reglerne, du skal kende!

De nye regler for affaldssortering giver anledning til en del tvivl og spørgsmål hos mange virksomheder. Her giver vores ekspert svaret på et af de spørgsmål, som flest medlemsvirksomheder stiller til Dansk Erhverv: Hvem har ansvar for, at affaldet bliver sorteret korrekt?

Nyhed

Affaldssortering giver udfordringer: 3 ud af 10 virksomheder kender ikke de nye krav

I 2023 trådte de nye krav til affaldssortering på arbejdspladsen i kraft, men det er stadig svært for virksomhederne at finde hoved og hale på de nye regler. Ny analyse viser, at 3 ud af 10 virksomheder ikke kender til kravene, og det understreger behovet for bedre vejledning.

Nyhed

Affaldssortering: Har I styr på, hvor mange affaldsspande I skal have? Video på et minut giver svaret

I 2023 kom der nye krav til sortering af affald på arbejdspladsen. Men har du fået helt styr på reglerne? Er I endnu ikke kommet i gang med affaldssortering, eller er du i tvivl om, hvorvidt I overholder reglerne, så se med her

Nyhed

Nu skal der sorteres affald. Men hvor er vejledningen?

Det giver udfordringer i erhvervslivet, at der ikke findes national vejledning til at sikre et ensartet tilsyn med virksomhedernes affaldssortering, mener Dansk Erhverv. Det kan hjælpe både virksomheder og kommuner og vil skabe mere ens regulering på tværs af landet.

Analyse

Virksomheder oplever udfordringer med nye krav til affaldssortering

Pr. 1. januar 2023 blev der indført nye krav til affaldssortering for erhverv, hvor husholdningslignende affald skal sorteres efter samme kriterier som for private husholdninger. Dansk Erhvervs undersøgelse viser, at mange virksomheder oplever udfordringer med dette i kunde-/gæsteområder.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent