Gemt

Damstahl er gået all in på grønne løsninger: Nu henvender kunderne sig selv for sparring og rådgivning

07. maj 2024

De professionelle indkøbere efterspørger i stigende grad grønne produkter og data, når de handler online. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Hos Damstahl har man gjort efterspørgslen til en fordel, der sikrer bedre kunderelationer.

Søren Talbo har lagt mærke til en udvikling.

Den er sket over de senere år, og den er – i hans øjne – ganske positiv: Indkøberne har fået et markant større fokus på den grønne dagsorden, når de handler hos Damstahl, hvor han er digital manager:

”Vi oplever et øget pres på at kunne dokumentere udledningen for vores produkter, ligesom vi modtager en større og større mængde af compliance-dokumenter til underskrift.”

Det er en udvikling, som Damstahl, der i 2023 vandt hele tre E-handelspriser og igen i år er i finalen, sætter pris på. Virksomheden har nemlig valgt at ”gå all in”, når det handler om den grønne dagsorden.

De har blandt andet udviklet en Klima-beregner, der kan give CO2-aftrykket for de varer, kunderne køber hos Damstahl, men også for varer, der er købt andre steder. Derudover kan du  eksempelvis skrive alt fra dit elforbrug til din transport og hvor mange penge du bruger på mad i kantinen i beregneren, og så får du al den data, som du skla bruge for indrapportere korrekt i forhold til CSRD – både i forhold til scope 1,2 og 3.

Og selvom det koster ressourcer at udvikle sådanne ting, så er det arbejdet værd, for kunderne har taget rigtig godt imod dem, forklarer Søren Talbo:

”For få år siden blev vi mødt med mange undrende spørgsmål, men vi mærker helt klart, at størstedelen af både vores kunder og leverandører har forståelse for den dagsorden, vi forsøger at drive, og de henvender sig selv for sparring og rådgivning.”

Læs mere om Damstahls initiativer

Flere indkøbere stiller krav
Tager man et kig i Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, så er det ikke overraskende, at Damstahl oplever en stigende efterspørgsel. Analysen viser nemlig, at en stigende andel af virksomhederne og indkøberne stiller krav til leverandører, når det kommer til bæredygtighed - andelen er steget fra 44 procent i 2022 til 51 procent i 2023.

”Det understreger, at det er blevet license to operate for B2B’erne at. Og det vil kun blive endnu mere vigtig i takt med, at de mindre virksomheder skal leve op til nogle krav fra de større virksomheder, som allerede nu skal leve op til nogle lovkrav, ”siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han blandt andet arbejder med B2B og bæredygtighed.

Han peger videre på, at det særligt er de yngre indkøbere, der stiller krav.

Forskel fra branche til branche
På tværs af brancherne er der markante forskelle på, om der stillers krav til leverandørerne i forhold til bæredygtighed.

Det er særligt virksomheder inden for transport samt landbrug/fødevarer/fiskeri, der stiller krav, skarpt forfulgt af offentlig service og forvaltning. Handel/butik/engros ligger sammen med Industri/produktion også med højere andele end gennemsnittet.

Log ind og hele hele B2B E-handelsanalysen 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent