{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
02. maj 2024
Dansk Erhverv, der repræsenterer en lang række private og selvejende sociale tilbud, ser flere gode initiativer i den fremlagte rammeaftale, som kan bidrage til at skabe økonomisk gennemsigtighed og fremtidssikre kvaliteten og styrbarheden på handicapområdet.
”Vores målsætning i Dansk Erhverv er, at borgere med handicap skal have den rette hjælp i den rette kvalitet fra start. Et trygt velfærdssamfund er en forudsætning for at have et velfungerende erhvervsliv og samfund, så alle kan stole på, at deres pårørende er i gode hænder – uanset om det er vores bedsteforældre med et plejebehov, eller børn, unge og voksne med et indgribende handicap,” siger Tony Bech, branchedirektør i Dansk Erhverv.
Bekymring for, at en takstmodel indeholder besparelser og forringet kvalitet
Aftalen lægger op til en grundlæggende ændring af strukturen på det specialiserede socialområde. I dag definerer tilbuddene kvalitet, indhold og takst ud fra den enkelte målgruppe. Med aftalen gøres der op med denne tilgang. I stedet ønsker aftalepartierne, at der fra national side fastsættes faglige kvalitetskrav og forløbsbeskrivelser ud fra målgruppedefinitioner i en specialeplan, som skal kobles op på en takstmodel. Det er fornuftigt at få faglige linjer og forløbsbeskrivelser på området i en specialeplan, men det vækker bekymring hos Dansk Erhverv, at man også vil lave en ny takstmodel.
“En ny takstmodel vækker bekymring hos os i Dansk Erhverv, fordi det notorisk er vanskeligt på velfærdsområdet at få retvisende takster, som afspejler det offentliges egne langsigtede gennemsnitlige omkostninger til egne tilbud. Man risikerer at sætte taksterne for lavt, fordi man glemmer omkostninger til for eksempel etablering af bygninger, vedligehold, vikarer eller andet. De lave takster kommer til at sætte sig i lavere kvalitet, og det er ikke kun et problem for de ikke-offentlige tilbud, men i høj grad for de borgere, som tilbuddene er sat i verden for at hjælpe,” siger Tony Bech, branchedirektør i Dansk Erhverv.
For der er mange forudsætninger, som skal indtænkes og medregnes i en takstmodel. Der skal være fuld transparens i beregningsgrundlaget på tværs af tilbudstyper, og samtlige omkostninger på både offentlige og ikke-offentlige tilbud skal medregnes. Det er derfor helt centralt og nødvendigt, at modellen udvikles i samarbejde med offentlige og ikke-offentlige aktører på området, som har kendskab til takstfastsættelse.
Det bekymrer særligt Dansk Erhverv, når takstmodellen ses i sammenhæng med de nyligt præsenterede anbefalinger fra Ekspertudvalget på socialområdet, som har fokus på en reduktion af udgifterne til det specialiserede handicapområde.
Hvis den reduktion bygges ind i en ny takstmodel, vil det betyde, at de borgernære indsatser forringes, og kvaliteten daler. Derfor er Dansk Erhverv bekymret for, at en takstmodel i sidste ende kan modvirke den positive retning i rammeaftalen og risikere at afvikle de højt specialiserede indsatser, som mange mennesker med handicap i dag får af både private og selvejende velfærdsaktører.
På den baggrund stiller Dansk Erhverv sig kritisk over for initiativet om udviklingen af en ny takstmodel
”Det bliver helt afgørende, at der udvikles et takstsystem, hvor viden om kvalitet, målgrupper og økonomi fra ikke-offentlige leverandører involveres på lige vilkår med de offentlige leverandører. Fokusset på frisættelse af borgeren, frit valg og fair konkurrence fra den politiske aftale på ældreområdet, bør også være grundtonen, når handicapaftalen på socialområdet skal implementeres. Ellers bliver det mere en frisættelse af kommunerne end borgerne,” siger Tony Bech, branchedirektør i Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv ser desuden med bekymring på den igangværende kommuneøkonomiforhandling, hvis flere af Ekspertudvalgets anbefalinger gennemføres.
Erhvervsorganisationen undrer sig over det store fokus i Ekspertudvalgets anbefalinger på kommunalisering af tilbudslandskabet, når regeringen har en ambition om at gennemføre den mest omfattende frisættelse af velfærden. Dansk Erhverv mener, at en effektiv socialpolitik er afhængig af, at ikke-offentlige (private og selvejende) leverandører bidrager med specialisering, kvalitet og kapacitet.
Positive elementer i rammeaftalen
Dansk Erhverv ser flere positive takter i aftalen, som vil bidrage til en bæredygtig udvikling af handicapområdet. Det gælder bl.a. forenklingen af merudgiftsydelsen, at dele af den voldsomme revision af magtanvendelsesreglerne er droppet, effektiviseringen og ensretning af socialtilsynet, en takstmodel for BPA-ordningen, et løft af datagrundlaget på socialområdet og en forløbsanalyse af borgerens vej igennem systemet.