Gemt

”Det gør mig virkelig glad”: Stor analyse er positiv læsning for danske netbutikker og en reminder til politikerne

16. maj 2024

Væksten i forbrugernes køb i danske netbutikker var i 2023 dobbelt så stor som danskernes forbrug i de udenlandske netbutikker. Det glæder fagchef i Dansk Erhverv, Carsten Rose Lundberg, som dog er bekymret for, hvordan det går, hvis særligt kinesiske netbutikker fortsat kan få lov at spille efter et andet regelsæt.


Selvom danskernes forbrug på nettet i efterhånden mange år er vokset, så har der i flere år været et hår i suppen for de danske netbutikker: Den største vækst er sket i de udenlandske netbutikker.

I 2023 vendte det dog, da væksten i danskernes forbrug i de danske netbutikker var fire procent, mens væksten i de udenlandske netbutikker var 2 procent.

Selvom den danske føring ikke er voldsom, så glæder den dog alligevel Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.

Han peger på, at danskerne i runde tal brugte godt 50 milliarder på e-handel i udlandet i 2023, hvilket er det samme beløb som i 2019. Til sammenligning er danskernes e-handel i Danmark i samme periode steget med hele 39 procent til godt 130 milliarder.

”Det gør mig virkelig glad, og det bekræfter, at vi i Danmark har mange enormt dygtige netbutikker, som kan klare sig mod nogle store og meget ambitiøse udenlandske konkurrenter. Det skal vi være stolte af, for netop e-handel er jo en international disciplin, hvor forbrugerne nemt kan handle i udlandet, og hvor de udenlandske netbutikker nemt kan fremstå danske.”

”Det er bekymrende”
Træerne vokser dog ikke i himlen for dansk e-handel og Carsten Rose Lundberg. Det skyldes blandt andet at andelen af danskere, der vælger at handle i udenlandske netbutikker, selvom de ved, at de ikke betaler moms, skat eller afgifter i Danmark, e rsteget og nu er på 53 procent.

”Det er bekymrende, men det kan formentlig forklares med, at forbrugerne skærer nogle hjørner, fordi de er blevet mere prisbevidste som følge af den økonomiske usikkerhed, der har været,” siger fagchefen og uddyber:

”Det fortæller mig også, at vi fortsat skal arbejde for at fortælle forbrugerne, at de danske netbutikker som resten af erhvervslivet finansierer vores velfærdssamfund.”

Truslen fra Temu
Den kinesiske e-handelsplatform Temu er en anden grund til, at Carsten Rose Lundberg er en smule bekymret for dansk e-handel.

Temu, Shein, Wish og andre som dem pumper millioner af varer ind i Danmark og resten af EU hver dag, men de spiller ikke efter samme regler som danske og europæiske netbutikker, fordi de juridisk set ikke har et ansvar for produkterne.

”Det, mener vi, er dybt problematisk og unfair konkurrence. Hvis ikke det ændres, så kan Temu og andre som dem vokse sig til et endnu større problem for danske virksomheder. Derfor arbejder vi benhårdt for, at de bliver underlagt samme regler som alle andre. Sker det, så kan vi godt konkurrere imod dem - og som analysen viser, så kan vi også slå dem.”

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent