Gemt

Hørkram sikrede sig Guldprisen: Her er alle vinderne af Dansk Erhvervs store E-handelspris 2024

30. maj 2024

Den danske fødevareleverandør Hørkram vandt hele to E-handelspriser, da Dansk Erhverv torsdag den 30. maj hyldede den danske e-handelsbranche til et brag af en prisfest med mere end 800 gæster. Matas, Søstrene Grene og Landfolk var også blandt vinderne af de eftertragtede E-handelspriser.

Hørkram vandt Guldprisen til E-handelsprisen 2024 / Foto: Vinia Media

Der var store smil og høj stemning blandt de godt 800 gæster, da Dansk Erhverv torsdag slog dørene op til E-handelsprisen.

Få steder var smilene dog bredere end hos John Astrup, der er centerdirektør og CIO-Nordic hos Hørkram. Virksomheden snuppede nemlig både E-handelsprisen for Bedste B2B e-handelsvirksomhed med omsætning over 200 millioner kroner og Guldprisen. Guldprisen gives til den virksomhed, der ifølge den særlige Guldjury er den skarpeste virksomhed blandt alle prisvinderne. Og den pris kom bag på John Astrup:

”Vi havde håbet at vinde den første pris, for vi synes faktisk, at vi gør det godt, men at vi også snupper Guldprisen er bare kæmpestort. Det er vi stolte af, og især fordi vi får den på baggrund af, at vi hjælper vores kunder med at være mere bæredygtige. Det er jeg virkelig glad for, og så er jeg bare glad for, at vi har bestilt overnatning, for nu skal vi sgu have en Gin & Tonic.”

En inspiration for branchen
Hørkram kan med rette være glade og stolte af deres E-handelspriser, forklarer Ann Riemer-Jeppesen, som er partner i Legeakademiet og en af de 11 e-handelseksperter, der som medlem af Guldjuryen kårer vinderen af Guldprisen:

”Guldprisen skal gå til en virksomhed, som kan fungere som inspiration for hele branchen, og det kan Hørkram i den grad. Udover at kunne sit ”kram” indenfor sin branche, er de en inspiration, fordi de vækster i en tid, hvor mange andre står stille. De lytter til deres kunders udfordringer og tilbyder blandt andet en løsning indenfor ESG, som er på et langt højere niveau end, hvad der allerede kræves. De har med andre ord styr på de digitale værktøjer, og så har de samtidig formået at gøre ESG-udfordringen til en forretningsfordel – det bør inspirere en masse andre.”

Landfolk vinder for bedste nye e-handelsvirksomhed
En af de priser, der hvert år får mest opmærksomhed, er prisen for årets bedste nye e-handelsvirksomhed. Den gik i år til sommerhusudlejeren Landfolk, der ifølge juryen har bragt nye og innovative løsninger til branchen.De flotte ord og prisen vakte selvsagt glæde hos Camilla Swartz, som er medstifter i Landfolk:

"Jeg synes, at vi har været gode til at tænke nyt og se nye muligheder i et meget konkurrencepræget marked. Derfor er det også en kæmpe anerkendelse, at eksperterne i juryen synes det samme. Det er vi virkelig stolte af, og det giver et kæmpe rygstød.”

Flere vinder-debutanter
Igen i år var der flere virksomheder, der for første gang kunne lade sig hylde som E-handelsprisvindere. Og selvom Niels Ralund som E-handelsdirektør i Dansk Erhverv ikke har nogen indflydelse på, hvem der vinder priserne, så glæder det ham at se nye ansigter blandt vinderne:

”Det siger noget om, hvor stærkt bredden og kvaliteten i dansk e-handel er. Det skyldes formentlig også, at det hos mange ledelser og bestyrelser er et udtalt mål at vinde en E-handelspris. Det er vi selvfølgelig glade for, fordi er det med til at udvikle branchen, som er så vigtig.”

Molslinjen vandt Specialprisen for Bedste anvendelse af AI / Foto: Vinia Media 

Molslinjen snuppede specialprisen
De faste E-handelspriser fik i år selskab af specialprisen Bedste anvendelse af AI. Der var mange bejlere til prisen, som dog i sidste ende gik til Molslinjen. Det skyldes ifølge juryen, at Molslinjen har formået både at styrke forretningen og miljøet ved hjælp af kunstig intelligens.

”Det er vi enormt stolte af, særligt fordi vi var oppe imod nogle virkelig seje og dygtige virksomheder. Det er et stort skridt for os som virksomhed at vinde den her pris, og det er kulminationen på en lang periode med hårdt arbejde, og det skal selvfølgelig fejres,” siger Lasse Janerka, business director hos Molslinjen.

Se top tre i hver kategori her

Om E-handelsprisen

E-handelsprisfesten blev for tredje år i rap afholdt i The Hangar – Clarion Hotel. Her var godt 800 festglade e-handlere samlet til gallamiddag, prisshow og fest. Det er 26. gang, at priserne uddeles.

Det er Dansk Erhverv, som udover at afholde prisfesten også står for processen med indstillinger, udvalgsmøder og jurydag. Dansk Erhverv har dog ingen indflydelse på, hvem der vinder priserne, da dette suverænt styres af uvildige juryer, der er sat sammen af eksperter fra branchen.

I år var der knap 1300 virksomheder indstillet til E-handelspriserne. Det er ny rekord – virksomheder kan godt være indstillede til flere priser.

 

 

Her er vinderne

Bedste nye e-handelsvirksomhed: Landfolk

Bedste B2C med omsætning under 100 mio. kr: Neglefeber

Bedste B2C med omsætning over 100 mio. kr.: Matas

Bedste B2B med omsætning over 200 mio. kr.: Hørkram

Bedste B2B med omsætning under 200 mio.kr.: Kjær & Sommerfeldt

Bedste abonnementsforretning: Memmora

Bedste E-handelscase: Søstrene Grene med Vertica og Relewise

Bedste omnichannel-løsning: Matas

Bedste Eksportcase: Rains

Årets Specialpris: Bedste anvendelse af AI: Molslinjen

Guldprisen: Hørkram

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent