{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
29. maj 2024
Lovændringen indeholder tre elementer
1:Markedsefterforskning
Lovændringen giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beføjelse til at gennemføre en såkaldt markedsefterforskning af adfærd eller strukturer i en eller flere erhvervssektorer. Hvis det i en sådan markedsefterforskning konstateres, at der er forhold, der tydeligt svækker konkurrencen til skade for forbrugere eller andre virksomheder, så kan Konkurrencerådet – efter en grundig høringsproces, og hvis en række betingelser i øvrigt er opfyldt – påbyde den eller de relevante virksomheder fremadrettet at ændre adfærd.
2: Fusioner, hvor deltagernes samlede årlige omsætning er over 50 mio. kr. kan kræves anmeldt
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får desuden beføjelse til at kræve visse potentielt konkurrenceskadelige fusioner anmeldt, selv om de er under de nuværende tærskelværdier for, hvornår fusioner skal godkendes af konkurrencemyndighederne. På baggrund af bl. a. Dansk Erhvervs høringssvar, er perioden, hvor der kan kræves en anmeldelse kortet ned til 3 måneder regnet fra fusionsaftalens indgåelse. I det oprindelige forslag var der ingen øvre grænse for, hvor langt KFST kunne gå tilbage og kræve en anmeldelse.
3: Nye bødeberegningsprincipper
Endelig indføres der med lovændringen nye principper for beregning af bøder for overtrædelse af konkurrencereglerne. Det skal sikre at bøden i højere grad afspejler den økonomiske skadevirkning af en given overtrædelse og vil afspejle den måde, EU Kommissionen og en række andre EU-lande beregner bøder. Overordnet kan det siges, at bøderne alt andet lige bliver lavere, når overtrædelsen sker hos mindre virksomheder, mens langvarige konkurrencerets-overtrædelser udløser en højere bøde end efter de gamle principper.