Gemt

Eksperternes 3 bedste tips: Sådan kommer du i gang med Retail Media

19. marts 2024

Det behøver ikke at være en stor opgave at komme i gang med Retail Media for e-handlere, hvis du får styr på dine mål og teknologier. Det forklarer Anders Spicker fra Raptor og Martin Jensen fra nexta.io. Her deler de deres tre bedste tips.  

Definer, hvad du ønsker at opnå med Retail Media
Først og fremmest er det afgørende at have en klar forståelse af, hvad du ønsker at opnå med Retail Media. Dette kan inkludere at maksimere indtjeningen fra leverandører og sikre, at dine marketinginvesteringer giver mest mulig værdi. Ved at udnytte avanceret annonce-teknologi kan du også åbne døre til "nye" marketingbudgetter, der tidligere ikke var tilgængelige. Spørg dig selv, hvad det ultimative mål med dine Retail Media-kampagner er, og hvordan du kan bruge teknologien til at nå disse mål.

Gør din kampagnehåndtering lettere med den rette annonce-teknologi
At opsætte og rapportere på mange Retail Media-kampagner kræver en masse tid og ressourcer. Derfor er det en rigtig god idé at anskaffe sig den rette teknologi til at automatisere så mange af den type opgaver som muligt.  Annonce-teknologi gør det muligt at automatisere alt fra kampagneopsætning og performance-monitorering til rapportering og fakturering. Hvis du kører leverandørsponsorerede kampagner, er det især vigtigt med gennemsigtighed og uvildighed, så dine samarbejdspartnere ved præcis hvad og hvor meget de får ud af en given kampagne. Det er noget af det, som annonce-teknologi kan levere.

Der findes allerede et væld af annonce-teknologier på det globale marked, men der er også danske uafhængige spillere såsom Adform og Nexta.io, som virksomheder som Dagrofa og Matas allerede nyder godt af til deres kampagner. Disse platforme gør det muligt for retailers at komme let i gang med et solidt fundament inden for retail media og gradvist udbygge med mere avancerede løsninger i takt med, at behovet for retail media vokser i virksomheden.

Personalisér dine budskaber
For at lykkes med Retail Media er det også vigtigt at have for øje, at kampagnerne skal være et ’win’ for både køber og sælger - og ikke mindst kunder. At booste udvalgte leverandører eller produkter med høj avance kan sagtens gå hånd i hånd med en god og personlig kundeoplevelse – men det kræver, at budskaberne er målrettede. 

En Customer Data Platform (f.eks. Raptor) er et solidt værktøj, som gør det muligt at forene din kundedata i din forretning, få en bedre forståelse for dine brugere og dermed levere langt mere præcis og relevante budskaber på det rette tidspunkt. Begynd med at segmentere dine brugere baseret på deres købsadfærd eller interesse for bestemte brands, og målret så dine kampagner og budskaber gennem kanaler som e-mail og betalte medier.

Når dine kampagner opfattes som god service hos kunden, afspejles det også i dine salg. Og når dine annoncer performer hos kunden – og du kan rapportere på det - giver det dig også mulighed for at kræve højere priser for dine annoncer.

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil