{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. marts 2024
Kommentar af Tony Bech, branchedirektør for Velfærd & Samfund i Dansk Erhverv.
Vi frygter dog, at det højt specialiserede socialområde i denne proces bliver udhulet og kommunaliseret i de kommende økonomiforhandlinger mellem regeringen og Kommunernes Landsforening. Derfor er vi meget opmærksomme på, hvorvidt der tegnes ny velfærdsarkitektur uden at man ved, hvad velfærden faktisk koster.
Der er mange politiske forløb sat i gang for at finde ud af, hvordan området bedst kan styres.
I alt er der tre overordnede store forløb sat i gang dette forår:
Alle tre forløb kredser om nogle af de grundlæggende strukturer på det specialiserede socialområde, med forskellige perspektiver vel at mærke. Nu er de tre forløb også tidsmæssigt ved at flette sig godt ind i hinanden.
Ministerens 'Sammen om Handicap' er hendes eget nedsatte forum med nogle af områdets parter. Her drøftes nogle af de grundlæggende omkalfatringer, som ministeren har planer om, såsom den længe ventede specialeplan, merudgiftsregler, medarbejderforhold og takstmodeller. Forløbet er blevet stærkt kritiseret af flere socialordførere, som undrer sig over, at ministeren ikke inddrager resten af Folketinget i arbejdet med fremtidens specialiserede socialområde. Det, vi hører, er, at ministeren snart håber på at kunne lande en form for aftale med parterne. Hvor konkret denne utraditionelle aftale er, må tiden vise.
Samtidigt har der været afholdt afsluttende møde i ekspertudvalget på socialområdet – som blev nedsat med den forrige kommuneøkonomiaftale. Udvalget skal komme med anbefalinger til, hvordan man kan sikre en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet. Anbefalingerne skal ligge klar snart, da de årlige forhandlingerne om kommunernes økonomi sættes i gang inden længe.
Kommunernes økonomiaftale for 2024 antager, at kommunerne leverer den bedste velfærd for pengene, hvilket kan risikere at udvande og afspecialisere tilbuddene, og marginalisere ikke-offentlige aktører. Den retorik forventer vi fortsætter ind i de kommende kommunale økonomiforhandlinger.
Dansk Erhverv er bekymret for, at anbefalingerne fra Tranæsudvalget bliver en del af Kommuneøkonomiaftalen. De foreløbige anbefalinger, såsom takstloft og 0-procent merudgift, og en underliggende retorik om, at de kommunale tilbud er bedst, kan medføre en udhuling af de højt specialiserede tilbud, som modtager de komplekse borgere.
Her vil vi fra Dansk Erhvervs side stå vagt om de mange socialfaglige indsatser, der leveres på socialområdet af ikke-offentlige aktører, så vi værner om mangfoldigheden i tilbud, kvaliteten og specialiseringsgraden.